Praktijk de Blik, Lichtenvoorde (GD)

Praktijk de Blik, Lichtenvoorde (GD)

0
(0)

Gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

We kennen de behoeften, trucjes en perikelen van begaafde kinderen en volwassenen.

Onze hulpverlening is niet corrigerend van aard. Mensen hoeven niet ‘gefixt’ te worden omdat er iets mis met ze is en we maken geen problemen waar die er niet zijn. We erkennen de problemen die ervaren worden, maar willen wel eerst goed begrijpen wat er aan de hand is. Vaak worden problematische situaties dan begrijpelijk en ontstaat er ruimte voor groei. Hierin maken we graag het onderscheid tussen problemen die zich lenen voor psychologische hulpverlening en zaken die in het leven erbij horen en normaal zijn. Dat houdt het nuchter en helpend. We kijken hierbij ook naar andere opties dan de voorspelbare en gangbare adviezen en werkwijzen, omdat wij erin geloven dat mensen daar uiteindelijk beter mee geholpen zijn.

Diagnostiek

Intelligentieonderzoek vanaf vier jaar en aanvullende diagnostiek vanaf zes jaar

Binnen intelligentieonderzoek kijken we naar veel meer dan het IQ. We gebruiken de testsituatie om een kind goed te leren kennen en beschrijven zo goed mogelijk wat jouw kind nodig heeft. Hierbij ligt de nadruk op beschrijving van gedrag (bijvoorbeeld interactie met de onderzoeker, omgang met het testmateriaal, manier van aanpak en reactie op uitdaging), wat gekoppeld wordt aan de intelligentiegegevens. Binnen Praktijk De Blik hebben we ruime ervaring in het onderzoeken van moeilijk testbare kinderen (bijvoorbeeld in geval van faalangst, verminderd welzijn, ontwijkingsgedrag en gevoeligheid). We nemen daarin onze verantwoordelijkheid voor het gedegen en persoonlijk onderzoeken van een kind serieus, zodat een kind een prettige tijd heeft tijdens het onderzoek en je uiteindelijk een rapportage hebt waarin je je kind herkent.
  • Fijn! Inzicht in het IQ
  • Nog beter: Inzicht in mijn kind
  • En passend advies
  • Intelligentieonderzoek wordt verricht middels de Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test tweede editie (RAKIT-2) of de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-V). Hierin worden de verbale en niet-verbale capaciteiten van een kind gemeten.
Intelligentieonderzoek kan antwoord bieden op vragen als:
  • Waarom zie ik een verschil in functioneren thuis en op school?
  • Ligt de oorzaak van de gedragsproblemen van mijn kind mogelijk binnen hoogbegaafdheid?
  • Is mijn kind aan het onderpresteren op school?
  • Wordt mijn kind ondervraagd/overvraagd op school?
  • Komt mijn kind in aanmerking voor onderwijs voor hoogbegaafde kinderen?
  • Wij herkennen ons niet in het voorgaande intelligentieonderzoek dat bij ons kind is verricht of missen handvatten, kunnen wij een second opinion krijgen?
Breder kijken? Dan is begaafdheidsonderzoek misschien passender!
Tip: Het intelligentieonderzoek kan ook gecombineerd worden met verdere psychologische diagnostiek, om zo een breder beeld van jouw kind te krijgen. Zie hiervoor meer informatie op bij Psychologische diagnostiek.
We betrekken de school ook graag bij het onderzoek, zowel van tevoren als achteraf. Het is niet verplicht om de school bij het onderzoek te betrekken, maar wel nuttig om te waarborgen dat er iets met de uitkomsten van het onderzoek wordt gedaan. Van tevoren kan een school een aanvullend intakeformulier invullen. Na het onderzoek bespreken we graag de uitkomsten door, zodat de adviezen toegepast kunnen worden op de specifieke klassensituatie van jouw kind en er toelichting gegeven kan worden op de uitkomsten. Vanzelfsprekend worden de onderzoeksgegevens nooit gedeeld met school of andere derden, dit gaat altijd via ouders.
Twijfel je of je zelf hoogbegaafd bent? Veel volwassenen gaan op latere leeftijd twijfelen, bijvoorbeeld door hun kinderen of omdat ze vastlopen met hun werk. Daar kan intelligentieonderzoek bij helpen, omdat we dan samen kijken naar jouw manier van denken, jouw gedrag en we kennis maken met jou als persoon.
Hierin werkt intelligentieonderzoek voor volwassenen anders dan voor kinderen. We schrijven een verslag voor jou persoonlijk en stemmen dit af op de hulpvraag die er ligt. Soms worden er ook adviezen gegeven rondom werk en jouw behoeften als student of professional. Tijdens het intelligentieonderzoek gaan we steeds in gesprek en word je al meegenomen in de informatie die naar voren komt. Zo kan een onderzoek helpen bij een persoonlijk proces en is het meer dan een IQ meting.
Het intelligentieonderzoek wordt afgenomen met de Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV). Verdere psychologische diagnostiek bieden wij momenteel niet voor volwassenen.
Omdat intelligentieonderzoek bij volwassenen onderdeel is van een persoonlijk proces, kijken we altijd of onderzoek de meest passende optie voor jou is op dit moment. Soms zijn gesprekken zinvoller. We bespreken dit graag met je tijdens de intake.
Hoogbegaafdheid is veel meer dan een IQ. Vanzelfsprekend doen wij al intelligentieonderzoek waarbij we ook gedrag uitgebreid beschrijven en het kind in een passende context omschrijven. Dit beeld kan echter ook uitgebreid worden middels begaafdheidsonderzoek. We onderzoeken dan de volgende factoren:
  • Inzicht in het IQ van je kind
  • Inzicht in gedrag tijdens een taak en hoe je kind reageert op begeleiding
  • Inzicht in de persoonlijkheid van je kind
  • Sociale aansluiting in kaart
  • Wat jouw kind nodig heeft om tot leren te komen en uitdagingen aan te gaan
Zo plaatsen we dus de (hoog)begaafdheid van een kind binnen de context van zijn omgeving en de behoeften die een kind als mens heeft, zodat de kans kleiner is dat mensen onterechte vooroordelen of verwachtingen hebben over je kind. Wij doen geen diagnostiek waar een classificerende diagnose (zoals ADHD of autisme) uitkomt, maar je krijgt altijd een uitgebreide beschrijving van jouw kind als persoon en de behoeften die hij/zij heeft.
Begaafdheidsonderzoek doen wij met de nieuwe intelligentietest voor kinderen met een bovengemiddelde intelligentie: De Kinder IQ Test + (KIQT+). Dit is de enige Nederlandse intelligentietest waarbij de normen ook écht goed onderbouwd zijn voor hoogbegaafde kinderen. Hiermee kan een IQ tussen 105 en 170 betrouwbaar gemeten worden.
Vanuit een intelligentieonderzoek kunnen we al een hele hoop informatie halen. Wel kan er behoefte zijn aan aanvullend inzicht in hoe jouw kind in elkaar zit. Daarvoor bieden we aanvullende onderzoeken.
Vanuit een intelligentieonderzoek kunnen we al een hele hoop informatie halen. Wel kan er behoefte zijn aan aanvullend inzicht in hoe jouw kind in elkaar zit. Daarvoor bieden we aanvullende onderzoeken. Persoonsgericht onderzoek Middels dit onderzoek brengen we kwantitatief en kwalitatief in beeld wat de persoonlijkheid van jouw kind is. In cijfertjes en een onderbouwde, genuanceerde, leesbare beschrijving. Dit kan duidelijkheid geven over onderpresteren (o.a. aanpassen of rebelleren) en over de behoeften van jouw kind in contact. Denk hierbij aan antwoorden op vragen zoals:
  • Wat heeft mijn kind nodig om zich bij de leerkracht prettig te voelen?
  • Mijn kind wordt jong in gedrag genoemd, hoe zit dit?
  • Mijn kind is sterk autonoom, hoe leg ik dit uit aan anderen?
  • Mijn kind heeft weinig aansluiting met andere kinderen, hoe komt dit?
  • Mijn kind is erg onrustig/angstig/somber/boos, hoe komt dit?
  • Mijn kind laat niet het standaard beeld zien van een hoogbegaafd kind, hoe kunnen wij hem snappen?
  • School heeft een heel ander beeld van mijn kind dan wij als ouders, hoe komen we verder in gesprek hierover?
Persoonsgericht onderzoek omvat
  • Gevoeligheidsscreening (hooggevoeligheid)
  • Persoonlijkheid (o.a. expressiviteit, creativiteit, meegaandheid)
  • Sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau in kaart brengen
Veel kinderen die bij ons binnenkomen zitten niet lekker in hun vel. Wat dit voor hun gedrag betekent is voor veel mensen vaak niet duidelijk. Wij brengen dit graag in kaart. Zowel de ernst van de zaak als de verklaring voor gedrag komt hierin naar voren. Met natuurlijk handvatten voor verbetering. Denk hierbij aan antwoorden op vragen zoals:
  • Mijn kind komt somber/emotioneel instabiel over, hoe komt dit?
  • Mijn kind zit slecht in zijn vel, hoe leg ik dit uit aan anderen?
  • Mijn kind laat veel boosheid en agressiviteit zien, hoe komt dit?
  • Zijn de signalen die mijn kind laat zien echt problematisch of hoort het erbij?
  • Mijn kind komt niet tot leren en laat veel weerstand zien om naar school te gaan. Komt dit door een verminderd welzijn?
  • Wat heeft mijn kind nodig om stabiel lekker in zijn vel te zitten?
Welzijnsgericht onderzoek omvat:
  • Gevoeligheidsscreening (hooggevoeligheid)
  • Psychologisch welzijn en eventuele ernst klachten in kaart brengen
  • Belastbaarheid in kaart brengen
  • Schoolbeleving en invloed van schoolfacturen op leervermogen in de klas
  • Emotieregulatie strategieën die een kind ontwikkeld heeft
  • Indien nodig: meting trauma klachten

 

Behandeling

Voor alle leeftijden

Wij geloven in hulpverlening die toewerkt naar situaties zonder hulpverlening. Waarin mensen weer hun leven leiden zoals het loopt. Daarnaast willen we hulpverlening laagdrempelig maken en naast je gaan staan, zonder oordeel en met expertise waar nodig.
Een mooie combinatie van deze standpunten komt samen in onze 3-intake. Dit zijn drie gesprekken, waarin we samen kijken wat écht het onderliggende probleem is (of wat niet) en kijken of een verder traject zinvol is. Vaak worden jullie hiermee goed op weg geholpen en slechts een deel van de mensen vindt het nodig om meer gesprekken te voeren.
Tijdens deze gesprekken zetten we een combinatie in van psycho-educatie (o.a. uitleg over hoogbegaafdheid, gevoeligheid en autonomie), handvatten voor de opvoeding en een provocatieve benadering. De intake wordt dus niet gebruikt om rustig je hele levensverhaal door te nemen, maar we gaan concreet aan de slag met wat er nu speelt.
De 3-intake zetten wij altijd in voordat we overgaan tot verdere hulpverlening (excl onderzoeken), bijvoorbeeld voor:
  • Mijn kind is thuis vaak boos of verdrietig, wat nu?
  • We hebben veel strijd over de kleinste dingen, hoe kunnen we dit prettig oplossen?
  • Ik voel me regelmatig een slechte ouder, hoe kan dit beter?
  • Ik loop op mijn werk aan tegen mezelf en anderen, wat kan ik hieraan doen?
  • Ik voel me alleen staan en teleurgesteld in de mensen om me heen, wat kan ik hiermee?
  • Ik merk dat ik een persoonlijk proces nodig heb sinds ik weet dat mijn kind hoogbegaafd is, help?
  • Mijn kind is vaak ongelukkig, hoe kan ik het beste ondersteunen hierin?
  • Mijn kind stelt veel van zijn schoolwerk uit en we twijfelen aan onderpresteren, wat nu?
Deze drie gesprekken zijn in de regel met ouders of volwassenen individueel. Indien nodig plannen we ook een of meerdere gesprekken in met een kind/puber.
Provocatieve therapie of coaching is niet zo bekend, maar wel een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. Binnen deze manier van gespreksvoering daagt een behandelaar de cliënt uit, door dingen te zeggen met een onverwachte invalshoek. Dit alles ook met warmte en humor, omdat provocatieve therapie niet betekent dat iemand onnodig wordt uitgedaagd of wordt afgezeken. Provocatieve therapie is anders dan reguliere therapieën, omdat het minder afstandelijk en volgend is. De cliënt wordt versterkt door een tegenbeweging van de behandelaar, in plaats van meegaandheid. Hierdoor komen mensen vaak sneller bij de kern van hun problematiek en wordt niet alleen vanuit sociaal wenselijke opties toegewerkt naar een oplossing. Het probleem dat iemand ervaart kan veranderen, iemand kan het leren accepteren of via verzet in actie komen om iets op te lossen.
Provocatieve therapie werkt vanuit drie basiselementen:
De doelen van provocatieve therapie zijn
  • De cliënt stimuleren om tot eigen oplossingen te komen
  • De cliënt stimuleren om eerlijk naar zichzelf en zijn omgeving te kijken
  • De cliënt stimuleren tot assertiviteit, zelfwaardering en -acceptatie
  • Duidelijkheid te scheppen in de kern van de problematiek die een cliënt ervaart
Lisanne schrijft regelmatig over de provocatieve benadering en de toepassing hiervan bij hoogbegaafde mensen. Kijk in onze infotheek voor meer informatie. Als je er nóg meer over wilt weten, dan raden we de boeken van Jeffrey Wijnberg (een van de grondleggers van de therapievorm) ten zeerste aan.
Onze werkwijze
    Wij zetten provocatieve gespreksvoering alleen in als het nodig en nuttig is. Bij kinderen jonger dan 12 jaar oud zetten we dit weinig in als therapietechniek, maar bij volwassenen en jongeren wel. We beginnen trajecten altijd met een 3-intake, waarin ook provocatief gewerkt wordt en gekeken wordt naar de hulp die het beste bij jullie past.
In vijf gesprekken van ongeveer een uur aan de slag met een of meerdere onderwerpen waar je tegenaan loopt. Geen quick fix, maar een kick start voor verdere ontwikkelingen. Voor lichte tot matige problemen kun je in een afgebakende tijd snel bij ons terecht. Jij bent hierin eigenaar van je hulpvraag en geeft dus aan waar je aan wilt werken. Geen ellenlange intakeprocedures, maar met een frisse blik kijken naar waar je tegenaan loopt, op nieuwe inzichten komen en vervolgens zelf weer verder.
Waarvoor is een kortdurend traject geschikt?
  • Opvoedvragen zoals evenwicht tussen grenzen en kaders, schermtijd, drukke kinderen, onenigheid in opvoedstijl, tijd rekken bij het naar bed gaan, grenzen stellen.
  • Persoonlijke vragen van volwassenen, zoals uitstelgedrag, grenzen stellen, eigen hoogbegaafdheid, matige angsten, onzekerheid.
  • Persoonlijke vragen van jongeren, zoals omgaan met stress, omgaan met andere jongeren, leren leren, motivatie (let op: eigen hulpvraag is nodig!)
  • Psycho-educatie voor basisschool kinderen, bijvoorbeeld over hoogbegaafdheid, emoties en gedrag.
Waarvoor is een kortdurend traject niet geschikt?
  • Langdurige problematiek zoals trauma en depressie.
  • Complexe problematiek met meerdere situaties of probleemgebieden (zowel thuis, als school, als in de relatie).
  • Psychiatrische problematiek en dubbel diagnoses.
  • Mensen zonder eigen hulpvraag of motivatie om een proces in te gaan.
In ons werk met hoogbegaafde kinderen lopen we er vaak tegenaan dat er weinig gespecialiseerde hulpverlening is. Maar een paar (prachtige) initiatieven in Nederland bieden precies de combinatie van zorg, onderwijs en gespecialiseerde expertise die er nodig is om te groeien met behoud van autonomie en veiligheid voor het kind. Het is vaak een hele zoektocht om tot de juiste hulp te komen, waarbij in een aantal gevallen de ervaring is dat mensen verschillende instanties hebben geprobeerd die onvoldoende helpen. Ook zien we een grote kloof tussen het onderwijs en de zorg. Binnen zorg wordt vooral gekeken naar sociaal-emotionele factoren, terwijl binnen onderwijs meer gericht wordt op prestaties en taakaanpak. Terwijl bij hoogbegaafde kinderen het cognitieve en sociaal-emotionele juist hand in hand gaan!
Vanuit deze behoefte aan gecombineerde zorg bieden wij de Plusplusklas. Dit is een vorm van groepsgewijze zorg, welke op het tempo van het kind ook toewerkt naar vaardigheden die belangrijk zijn om uitdagingen aan te gaan en sociaal-emotioneel te groeien. We besteden aandacht aan:
      • Functioneren in een groep
      • Zelfvertrouwen opbouwen
      • Leren uitdagingen aan te gaan
      • Leren vertrouwen op een volwassene
      • Tot rust komen
      • Jezelf positief leren kennen
      • Talenten en anders zijn durven uiten
      • Contact met peers
      We maken voor elk kind een eigen plan, waarbij we kijken welke doelen van belang zijn. De Plusplusklas wordt begeleid door een orthopedagoog en is dus nadrukkelijk zorg. Tijdens de middagen gaan kinderen aan de slag met eigen uitdagingen en projecten, maar we besteden ook aandacht aan een sociaal-emotioneel proces.
      Gaandeweg de Plusplusklas worden tevens observaties, signaleringen en adviezen vergaard die voor zowel ouders als school belangrijk zijn om thuis en op school beter om te gaan met het betreffende kind. Hiermee zijn we dus uitdrukkelijk ook een partner voor school om samen om een kind heen te staan.
      Concreet
    De Plusplusklas is voor hoogbegaafde kinderen die moeilijk tot functioneren en presteren komen (denk aan angsten, boosheid, gedragsproblematiek of moeite in sociaal contact) en 6 t/m 12 jaar oud zijn. Je schrijft in voor 15 bijeenkomsten (tijdens schoolvakanties zijn er geen bijeenkomsten). Op basis van aanmeldinformatie gaan we intakegesprekken voeren om de groep passend samen te stellen. Hierover krijg je dus bericht na aanmelding. Dit betekent ook dat je niet vanzelfsprekend deelneemt als je aanmeldt, een beslissing daarover is afhankelijk van de intakegesprekken. De terugkoppeling hierover kun je binnen een week verwachten.
    De Plusplusklas valt onder groepsbehandeling (dus niet onder vervangend onderwijs). Dit betekent dat je met de gemeente en het samenwerkingsverband afstemt of er toestemming is om deel te nemen en over eventuele vergoedingen. Als je particulier betaalt zijn de kosten €25,- per uur (maandelijks gefactureerd). Als er sprake is van vergoeding houden we de uurtarieven voor groepsbehandeling aan die door de gemeente worden gehanteerd.
    Plusplusklas Houten
      Elke woensdagmiddag van 13:00 tot 16:00 (niet tijdens schoolvakanties) Locatie: Peppelkade 46 te Houten Mail naar Romi@praktijkdeblik.nl voor meer informatie of aanmelden. Plusplusklas Lichtenvoorde
    Elke dinsdagmiddag van 14:30 tot 16:30 (niet tijdens schoolvakanties) Locatie: Galileïstraat 5 te Lichtenvoorde Mail naar Inge@praktijkdeblik.nl voor meer informatie of aanmelden
Speltherapie is een behandeling die speciaal gericht is op kinderen die problemen ervaren in hun ontwikkeling. Kinderen zijn anders dan volwassenen: in veel gevallen praten ze minder makkelijk over hun problemen of innerlijke gevoelswereld. Spel is een universeel middel om te communiceren over emoties en uitermate geschikt voor kinderen. Via spel kan een kind uiting geven aan zijn gevoelens en verlangens. Het heeft de mogelijkheid ingrijpende of traumatische gebeurtenissen te verwerken zonder er direct over te hoeven praten. Bovendien kan een kind via spel op een veilige manier boodschappen geven en ontvangen waar het in de realiteit niet mee om durft te gaan. In fantasiespel leert een kind omgaan met nieuwe vormen van gedrag. Dit maakt spel een mooi middel om te gebruiken als therapievorm.
Speltherapie bij hoogbegaafde kinderen
    Niet voor alle kinderen is speltherapie de beste vorm. We zetten dit enkel in wanneer de omgeving voldoende aansluit bij de behoeften van een kind en er toch problemen blijven. Dan kan namelijk gesteld worden dat problematiek meer vanuit het kind komt en in mindere mate als reactie op de omgeving. Ook werkt een dergelijke therapie alleen wanneer een kind zich kan overgeven aan het spel en de symboliek die hoort bij therapeutisch spel. We denken graag mee om te kijken of speltherapie passend en nuttig is. Ook betrekken we ouders altijd bij het proces, zodat zij meegroeien met een kind en vanuit een eigen proces het kind versterken.
    Wij zetten speltherapie meer in om een persoonlijk proces te stimuleren en minder om vaardigheden te leren. Er zijn vormen van speltherapie die meer sturend van aard zijn (een kind gericht naar een specifiek doel helpen) en vormen die meer volgend zijn (werken vanuit de symboliek die een kind toont). Wij kiezen voor de laatste vorm, omdat naar onze ervaring veel hoogbegaafde kinderen zich bewust zijn van een aansturing of verborgen agenda van een volwassene. Dit kan hen uit het spel halen en dat verliest het waarde. We volgen dus een kind en sluiten aan bij zijn proces.
    Onze werkwijze
      We spreken graag eerst met ouders om het kader te bespreken van de speltherapie en een traject uit te stippelen. Vaak begint dit in een 3-intake, om zo de hulpvraag goed scherp te krijgen en al mooie stappen te zetten. Als er dan een indicatie voor speltherapie naar voren komt, kan deze ingezet worden en wordt het verdere traject doorgesproken. Tussendoor en aan het einde van een traject is een evaluatie met ouders, waarbij uitgelegd wordt wat er in het spel van een kind naar voren komt. Buiten de evaluatiemomenten om wordt geen uitgebreide terugkoppeling gegeven, omdat het spel vertrouwelijk is en een kind de ruimte moet krijgen voor eigen verwerking.
Bij Praktijk De Blik sleutelen we niet graag aan kinderen als dit niet nodig is. We werken graag samen met de omgeving van een kind, zodat die de handvatten heeft om aan te sluiten bij de behoeften van een kind. Daarbij is het welzijn van ouders voor ons ook belangrijk, zodat zij met eigenheid en een goed gevoel in het gezin staan. Binnen het proces van omgaan met de hoogbegaafdheid van je kind komen veel facetten langs: opvoeding, omgaan met school, eigen hoogbegaafdheid en interacties in het gezin. Hoewel je vaak belezen bent en je kind goed kent, kan het helpen om begeleiding te krijgen voor jouw/jullie rol als ouder(s). Wij zien hier vaak vragen langskomen zoals:
  • Mijn kind is vaak boos. Hoe ga ik hier thuis mee om?
  • Mijn kind is erg afhankelijk van mij, waardoor ik weinig eigen tijd en veel zorgen heb. Hoe ga ik hiermee om?
  • Mijn partner en ik komen niet op één lijn over de opvoeding van onze hoogbegaafde kinderen. Hoe doorbreken we dit?
  • Er is veel ruzie tussen onze kinderen onderling. Hoe doorbreken we dit?
  • Een beloningssysteem werkt niet bij ons thuis. Hoe kunnen we toch sturing geven in ons gezin?
  • Ik ben moe, gefrustreerd, wanhopig en boos in ons gezin. Wat kan ik doen om hierin verbetering te krijgen?
Werkwijze
    Onze psychologen en orthopedagogen zijn gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en bijkomende onderwerpen. Deze expertise verweven we met jullie persoonlijke situatie om praktische handvatten voor de opvoeding en jouw rol als ouder te bieden. Hierbij kijken we altijd holistisch naar jullie situatie, zodat er altijd met de kern van de zaak gewerkt wordt in plaats van de symptomen. We blijven hierin continu werken vanuit onze drie elementen (hoogbegaafdheid expertise, psychologie en provocatieve benadering).
    We beginnen altijd een traject met een 3-intake. Hierin proberen we jullie in korte tijd op weg te helpen, scherp te krijgen waar de kern van het probleem zit en te kijken of er verder nog iets nodig is. Vaak geeft een 3-intake al veel handvatten, maar als een verder traject nuttig is dan plannen we dit door.
Een kind is hoogbegaafd, maar haalt toch geen hoge cijfers. Soms wordt dit veroorzaakt door didactische hiaten. Dit betekent dat een kind delen van lesstof niet beheerst of zijn strategieën niet of onjuist toepast. Bij hoogbegaafde kinderen is een specifieke benadering nodig om met voldoende autonomie en passende top-down instructie deze hiaten weg te werken. Het is niet altijd realistisch dat een leerkracht, RT’er of intern begeleider de expertise en tijd heeft om dergelijke begeleiding te bieden. Binnen Praktijk de Blik werken we met veel expertise en kunnen we individuele begeleiding bieden om dit op te pakken. Altijd met als doel om de overdracht naar school zo goed mogelijk te maken. We helpen dus het kind én de leerkracht, zodat de hiaten weggewerkt worden en daarna in de klas een dagelijkse stabiele basis ligt.
Hiaten
    Bij hoogbegaafde kinderen komen specifieke hiaten voor die je bij andere kinderen niet altijd ziet. Denk hierbij aan:
    • Eigen strategieën gebruiken (autodidact aangeleerd, maar niet passend).
    • Vanuit inzicht werken, zonder strategie te gebruiken.
    • Lesstof blijvend niet begrijpen, omdat er behoefte is aan top-down instructie.
    • Geen getalinzicht hebben ontwikkeld, wat strategiegebruik belemmert.
    Onze aanpak
      Onze schooladviseurs hebben een onderwijsachtergrond en werken samen met psychologen en orthopedagogen, waardoor een passende combinatie van onderwijs en zorg expertise geboden wordt. Zo kunnen we werken op drie essentiële punten:
      1. Top-down instructie per leerdoel
      2. Doorbreken van gedrag (zoals ontwijken of gokken)
      3. Overdracht van onze aanpak in de klas.
      We merken dat zelfs in een kort traject al veel vooruitgang wordt geboekt, zowel in kennis als gedrag. Zo krijgt een kind weer succeservaringen en heeft een leerkracht meer handvatten in de klas.
    Praktisch
      Per kind kan de benodigde route sterk verschillen. We bespreken graag bij de intake wat de mogelijkheden zijn.
      Globaal bevat een begeleidingstraject in ieder geval de volgende afspraken:
    1 consult intake met ouders en leerkracht. 5 consulten individueel met het kind. Top-down instructie en strategieënschriftje aanleggen. 1 consult met de leerkracht. Overdracht van aanpak strategieënschrift en pedagogische aanpak om onderpresteergedrag te doorbreken. Verlengen is natuurlijk altijd mogelijk. Wij gaan ervan uit dat er al mooie stappen gezet kunnen worden binnen deze hoeveelheid gesprekken. Voor gesprekken of begeleiding op school rekenen wij reiskosten van €0,50 per km. Het heeft onze voorkeur de contactmomenten met school telefonisch of via MS Teams te houden. Dit beperkt de kosten en zorgt ervoor dat een afspraak vaak eerder plaats kan vinden.
    Het uurtarief voor didactische afspraken is €99,-.
      Soms kan er vanuit budget van het samenwerkingsverband of via een PGB bekostiging plaatsvinden. Dit wordt vanuit de school of ouders aangevraagd.
    Interesse of vragen? Neem gerust contact op via administratie@praktijkdeblik.nl
Aanpassingen in onderwijs voor hoogbegaafde kinderen vergen vaak meer dan enkel advies of onderzoek. Niet alles is in één keer duidelijk en er zijn veel verschillende manieren om bij een kind aan te sluiten. Goed advies gaat dus om samenwerking en een goed gesprek. Wij werken het liefst vanuit wederkerigheid, waarbij school en ouders veel input hebben in wat haalbaar is en hoe de uitvoering van adviezen eruit gaan zien. Vaak komen we dan op creatieve en meer passende aanpassingen die zo uitvoerbaar mogelijk zijn voor de school. Bij onze onderzoeken hoort altijd een schoolnabespreking, waarin dit gesprek al gevoerd wordt. Bij complexere situaties of naar behoefte kan het wenselijk zijn om meerdere gesprekken te voeren. Dit kan gaan om verschillende vragen:
  • Welk materiaal gebruik ik om te verrijken?
  • Hoe pakken we een versnelling aan?
  • Hoe weet ik welke lesstof ik kan compacten?
  • Een kind heeft geen goede werkhouding, wat kan ik hiermee in de klas?
  • Het schrijven/lezen/rekenen is niet goed ontwikkeld, maar ik wil wel verrijken, hoe doe ik dat?
  • Instructies lijken niet aan te komen bij een kind, hoe gaan we hiermee om?
Vanzelfsprekend hebben wij toestemming van ouders nodig om over een kind in gesprek te gaan met derden. Ook krijgen ouders – indien zij niet aanwezig waren bij het schoolgesprek – een korte terugkoppeling over het gesprek. De gesprekken worden gevoerd door onze psychologen en orthopedagogen. Wij werken landelijk, wat kan betekenen dat een Skype of telefonisch consult de voorkeur heeft boven een face to face afspraak. Regelmatig sturen we nog eigen materialen en ideeën na om de leerkracht of intern begeleider zo goed mogelijk op weg te helpen. Gesprekken gaan hierbij voornamelijk over wat de school nodig heeft om te voldoen aan wat nodig is voor een kind, omdat dit mensenwerk is en wij graag faciliteren.
Tegelijkertijd blijven wij een zorginstelling en is begeleiding van scholen en leerkrachten minder ons expertisegebied. Omdat er gelukkig andere professionals zijn die dit heel goed kunnen, hebben wij een lijst met bedrijven waar we graag naar doorverwijzen:
Metavidu (Almere)
    Cognivo (Bedum en Assen)
De Poel Coaching (Wierden)
    Pienter & co (Enschede)
Octopus Bureau voor hoogbegaafdheid (Enschede)
    SmartEase (Enschede)
Zien in Eigenheid (Diepenheim)
    YOU Kindercoaching (Vianen)
Kind in de Kijker (Arkel)
    HBLinq (Nieuwkoop)
SmartLinks (Werkendam)
    Sterk in Hoogbegaafdheid (Leidschendam)
C&C Orthopedagogiek (Voorburg)
    XL-leren (Gouda)
Praktijk de Blik in Houten en Lichtenvoorde voor hoogbegaafde kinderen voor IQ testen, intelligentieonderzoek en persoonlijkheidsonderzoek

Advies: Geeft scholen advies en begeleiding omtrent HB kind

Training: Geeft training aan professionals over HB

Contactgegevens

Galileïstraat 5

7131 PE

Lichtenvoorde

Nederland

030-2020096

Heb jij al ervaring met deze praktijk?

Registreer of log in en deel je mening en ervaringen door op het aantal sterren te klikken en een reactie achter te laten.

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

0 reacties

Een reactie versturen

Wil je helpen om het bestand van Hulp bij Hoogbegaafdheid uit te breiden?
Klik hieronder op de knop om zelf iets toe te voegen.