Gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.
We kennen de behoeften, trucjes en perikelen van begaafde kinderen en volwassenen.
Onze hulpverlening is niet corrigerend van aard. Mensen hoeven niet ‘gefixt’ te worden omdat er iets mis met ze is en we maken geen problemen waar die er niet zijn. We erkennen de problemen die ervaren worden, maar willen wel eerst goed begrijpen wat er aan de hand is. Vaak worden problematische situaties dan begrijpelijk en ontstaat er ruimte voor groei. Hierin maken we graag het onderscheid tussen problemen die zich lenen voor psychologische hulpverlening en zaken die in het leven erbij horen en normaal zijn. Dat houdt het nuchter en helpend. We kijken hierbij ook naar andere opties dan de voorspelbare en gangbare adviezen en werkwijzen, omdat wij erin geloven dat mensen daar uiteindelijk beter mee geholpen zijn.
Diagnostiek
Intelligentieonderzoek vanaf vier jaar en aanvullende diagnostiek vanaf zes jaar
- Fijn! Inzicht in het IQ
- Nog beter: Inzicht in mijn kind
- En passend advies
- Intelligentieonderzoek wordt verricht middels de Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test tweede editie (RAKIT-2) of de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-V). Hierin worden de verbale en niet-verbale capaciteiten van een kind gemeten.
- Waarom zie ik een verschil in functioneren thuis en op school?
- Ligt de oorzaak van de gedragsproblemen van mijn kind mogelijk binnen hoogbegaafdheid?
- Is mijn kind aan het onderpresteren op school?
- Wordt mijn kind ondervraagd/overvraagd op school?
- Komt mijn kind in aanmerking voor onderwijs voor hoogbegaafde kinderen?
- Wij herkennen ons niet in het voorgaande intelligentieonderzoek dat bij ons kind is verricht of missen handvatten, kunnen wij een second opinion krijgen?
- Inzicht in het IQ van je kind
- Inzicht in gedrag tijdens een taak en hoe je kind reageert op begeleiding
- Inzicht in de persoonlijkheid van je kind
- Sociale aansluiting in kaart
- Wat jouw kind nodig heeft om tot leren te komen en uitdagingen aan te gaan
- Wat heeft mijn kind nodig om zich bij de leerkracht prettig te voelen?
- Mijn kind wordt jong in gedrag genoemd, hoe zit dit?
- Mijn kind is sterk autonoom, hoe leg ik dit uit aan anderen?
- Mijn kind heeft weinig aansluiting met andere kinderen, hoe komt dit?
- Mijn kind is erg onrustig/angstig/somber/boos, hoe komt dit?
- Mijn kind laat niet het standaard beeld zien van een hoogbegaafd kind, hoe kunnen wij hem snappen?
- School heeft een heel ander beeld van mijn kind dan wij als ouders, hoe komen we verder in gesprek hierover?
- Gevoeligheidsscreening (hooggevoeligheid)
- Persoonlijkheid (o.a. expressiviteit, creativiteit, meegaandheid)
- Sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau in kaart brengen
- Mijn kind komt somber/emotioneel instabiel over, hoe komt dit?
- Mijn kind zit slecht in zijn vel, hoe leg ik dit uit aan anderen?
- Mijn kind laat veel boosheid en agressiviteit zien, hoe komt dit?
- Zijn de signalen die mijn kind laat zien echt problematisch of hoort het erbij?
- Mijn kind komt niet tot leren en laat veel weerstand zien om naar school te gaan. Komt dit door een verminderd welzijn?
- Wat heeft mijn kind nodig om stabiel lekker in zijn vel te zitten?
- Gevoeligheidsscreening (hooggevoeligheid)
- Psychologisch welzijn en eventuele ernst klachten in kaart brengen
- Belastbaarheid in kaart brengen
- Schoolbeleving en invloed van schoolfacturen op leervermogen in de klas
- Emotieregulatie strategieën die een kind ontwikkeld heeft
- Indien nodig: meting trauma klachten
Behandeling
Voor alle leeftijden
- Mijn kind is thuis vaak boos of verdrietig, wat nu?
- We hebben veel strijd over de kleinste dingen, hoe kunnen we dit prettig oplossen?
- Ik voel me regelmatig een slechte ouder, hoe kan dit beter?
- Ik loop op mijn werk aan tegen mezelf en anderen, wat kan ik hieraan doen?
- Ik voel me alleen staan en teleurgesteld in de mensen om me heen, wat kan ik hiermee?
- Ik merk dat ik een persoonlijk proces nodig heb sinds ik weet dat mijn kind hoogbegaafd is, help?
- Mijn kind is vaak ongelukkig, hoe kan ik het beste ondersteunen hierin?
- Mijn kind stelt veel van zijn schoolwerk uit en we twijfelen aan onderpresteren, wat nu?
- De cliënt stimuleren om tot eigen oplossingen te komen
- De cliënt stimuleren om eerlijk naar zichzelf en zijn omgeving te kijken
- De cliënt stimuleren tot assertiviteit, zelfwaardering en -acceptatie
- Duidelijkheid te scheppen in de kern van de problematiek die een cliënt ervaart
-
Wij zetten provocatieve gespreksvoering alleen in als het nodig en nuttig is. Bij kinderen jonger dan 12 jaar oud zetten we dit weinig in als therapietechniek, maar bij volwassenen en jongeren wel. We beginnen trajecten altijd met een 3-intake, waarin ook provocatief gewerkt wordt en gekeken wordt naar de hulp die het beste bij jullie past.
- Opvoedvragen zoals evenwicht tussen grenzen en kaders, schermtijd, drukke kinderen, onenigheid in opvoedstijl, tijd rekken bij het naar bed gaan, grenzen stellen.
- Persoonlijke vragen van volwassenen, zoals uitstelgedrag, grenzen stellen, eigen hoogbegaafdheid, matige angsten, onzekerheid.
- Persoonlijke vragen van jongeren, zoals omgaan met stress, omgaan met andere jongeren, leren leren, motivatie (let op: eigen hulpvraag is nodig!)
- Psycho-educatie voor basisschool kinderen, bijvoorbeeld over hoogbegaafdheid, emoties en gedrag.
- Langdurige problematiek zoals trauma en depressie.
- Complexe problematiek met meerdere situaties of probleemgebieden (zowel thuis, als school, als in de relatie).
- Psychiatrische problematiek en dubbel diagnoses.
- Mensen zonder eigen hulpvraag of motivatie om een proces in te gaan.
- Functioneren in een groep
- Zelfvertrouwen opbouwen
- Leren uitdagingen aan te gaan
- Leren vertrouwen op een volwassene
- Tot rust komen
- Jezelf positief leren kennen
- Talenten en anders zijn durven uiten
- Contact met peers
-
Elke woensdagmiddag van 13:00 tot 16:00 (niet tijdens schoolvakanties)
Locatie: Peppelkade 46 te Houten
Mail naar Romi@praktijkdeblik.nl voor meer informatie of aanmelden.
Plusplusklas Lichtenvoorde
-
Niet voor alle kinderen is speltherapie de beste vorm. We zetten dit enkel in wanneer de omgeving voldoende aansluit bij de behoeften van een kind en er toch problemen blijven. Dan kan namelijk gesteld worden dat problematiek meer vanuit het kind komt en in mindere mate als reactie op de omgeving. Ook werkt een dergelijke therapie alleen wanneer een kind zich kan overgeven aan het spel en de symboliek die hoort bij therapeutisch spel. We denken graag mee om te kijken of speltherapie passend en nuttig is. Ook betrekken we ouders altijd bij het proces, zodat zij meegroeien met een kind en vanuit een eigen proces het kind versterken.
-
Wij zetten speltherapie meer in om een persoonlijk proces te stimuleren en minder om vaardigheden te leren. Er zijn vormen van speltherapie die meer sturend van aard zijn (een kind gericht naar een specifiek doel helpen) en vormen die meer volgend zijn (werken vanuit de symboliek die een kind toont). Wij kiezen voor de laatste vorm, omdat naar onze ervaring veel hoogbegaafde kinderen zich bewust zijn van een aansturing of verborgen agenda van een volwassene. Dit kan hen uit het spel halen en dat verliest het waarde. We volgen dus een kind en sluiten aan bij zijn proces.
-
Onze werkwijze
-
We spreken graag eerst met ouders om het kader te bespreken van de speltherapie en een traject uit te stippelen. Vaak begint dit in een 3-intake, om zo de hulpvraag goed scherp te krijgen en al mooie stappen te zetten. Als er dan een indicatie voor speltherapie naar voren komt, kan deze ingezet worden en wordt het verdere traject doorgesproken. Tussendoor en aan het einde van een traject is een evaluatie met ouders, waarbij uitgelegd wordt wat er in het spel van een kind naar voren komt. Buiten de evaluatiemomenten om wordt geen uitgebreide terugkoppeling gegeven, omdat het spel vertrouwelijk is en een kind de ruimte moet krijgen voor eigen verwerking.
- Mijn kind is vaak boos. Hoe ga ik hier thuis mee om?
- Mijn kind is erg afhankelijk van mij, waardoor ik weinig eigen tijd en veel zorgen heb. Hoe ga ik hiermee om?
- Mijn partner en ik komen niet op één lijn over de opvoeding van onze hoogbegaafde kinderen. Hoe doorbreken we dit?
- Er is veel ruzie tussen onze kinderen onderling. Hoe doorbreken we dit?
- Een beloningssysteem werkt niet bij ons thuis. Hoe kunnen we toch sturing geven in ons gezin?
- Ik ben moe, gefrustreerd, wanhopig en boos in ons gezin. Wat kan ik doen om hierin verbetering te krijgen?
-
Onze psychologen en orthopedagogen zijn gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en bijkomende onderwerpen. Deze expertise verweven we met jullie persoonlijke situatie om praktische handvatten voor de opvoeding en jouw rol als ouder te bieden. Hierbij kijken we altijd holistisch naar jullie situatie, zodat er altijd met de kern van de zaak gewerkt wordt in plaats van de symptomen. We blijven hierin continu werken vanuit onze drie elementen (hoogbegaafdheid expertise, psychologie en provocatieve benadering).
-
We beginnen altijd een traject met een 3-intake. Hierin proberen we jullie in korte tijd op weg te helpen, scherp te krijgen waar de kern van het probleem zit en te kijken of er verder nog iets nodig is. Vaak geeft een 3-intake al veel handvatten, maar als een verder traject nuttig is dan plannen we dit door.
-
Bij hoogbegaafde kinderen komen specifieke hiaten voor die je bij andere kinderen niet altijd ziet. Denk hierbij aan:
- Eigen strategieën gebruiken (autodidact aangeleerd, maar niet passend).
- Vanuit inzicht werken, zonder strategie te gebruiken.
- Lesstof blijvend niet begrijpen, omdat er behoefte is aan top-down instructie.
- Geen getalinzicht hebben ontwikkeld, wat strategiegebruik belemmert.
- Top-down instructie per leerdoel
- Doorbreken van gedrag (zoals ontwijken of gokken)
- Overdracht van onze aanpak in de klas.
-
Onze schooladviseurs hebben een onderwijsachtergrond en werken samen met psychologen en orthopedagogen, waardoor een passende combinatie van onderwijs en zorg expertise geboden wordt. Zo kunnen we werken op drie essentiële punten:
-
Per kind kan de benodigde route sterk verschillen. We bespreken graag bij de intake wat de mogelijkheden zijn.
-
Globaal bevat een begeleidingstraject in ieder geval de volgende afspraken:
-
Soms kan er vanuit budget van het samenwerkingsverband of via een PGB bekostiging plaatsvinden. Dit wordt vanuit de school of ouders aangevraagd.
- Welk materiaal gebruik ik om te verrijken?
- Hoe pakken we een versnelling aan?
- Hoe weet ik welke lesstof ik kan compacten?
- Een kind heeft geen goede werkhouding, wat kan ik hiermee in de klas?
- Het schrijven/lezen/rekenen is niet goed ontwikkeld, maar ik wil wel verrijken, hoe doe ik dat?
- Instructies lijken niet aan te komen bij een kind, hoe gaan we hiermee om?
-
Cognivo (Bedum en Assen)
-
Pienter & co (Enschede)
-
SmartEase (Enschede)
-
YOU Kindercoaching (Vianen)
-
HBLinq (Nieuwkoop)
-
Sterk in Hoogbegaafdheid (Leidschendam)
-
XL-leren (Gouda)
0 reacties