Bij NCGN begeleiden wij (hoog)begaafde kinderen en jongeren met een zorgvraag
Ons team bestaat uit professionals uit verschillende disciplines op het snijvlak van zorg en onderwijs. Samen ondersteunen wij in de ontwikkeling van de jeugdige en het bieden van handvatten aan hun omgeving. We beogen hierin ook preventief te werken.
SAMENWERKEN
Samen met ouders, jeugdige en school ondersteunen wij onder meer bij hulpvragen op het gebied van:
- Executieve vaardigheden
- Sociale vaardigheden
- Emotieregulatie
- Angsten
- Sombere gevoelens
- Zelfbeeld
- Psycho-educatie hoogbegaafdheid
- (Risico op) schooluitval
Hoogbegaafd zijn
Als (hoog)begaafde voel je al snel aan dat je niet helemaal hetzelfde bent als je leeftijdsgenoten. Je bent sneller klaar met je werk in de klas, je hebt andere interesses dan leeftijdsgenoten, verwerkt nieuwe informatie gemakkelijker. Dit ‘anders zijn dan anderen’ krijgt door omgevingsfactoren en eigen gedachten soms een negatieve lading. Je ervaart het niet als sterke kanten van jezelf, maar voelt je juist abnormaal of raar en het lijkt of niemand je begrijpt.
Bij het NCGN begrijpen we hoe je je voelt en wat je meemaakt. Onze begeleiders zijn gespecialiseerde begeleiders en zijn zelf ook allemaal (hoog)begaafd.
“IK KRIJG HIER EEN COMBINATIE VAN ZORG EN BEGELEIDING BIJ SCHOOL EN MIJN PLANNEN VOOR DE TOEKOMST. DOOR DE INDIVIDUELE BEGELEIDING WEET IK INMIDDELS WAAR IK AAN WIL WERKEN EN WELKE KANT IK OP WIL. IK HEB HIER MIJN HART KUNNEN VOLGEN.”
We helpen jou graag bij het zoeken en vinden van jouw eigen weg. We zorgen samen dat je weer grip krijgt op jezelf en de situatie. We kijken samen met jou wat er nodig is, en op basis daarvan maken we afspraken voor het vervolgtraject. Op deze manier kom jij weer in je kracht te staan.
Natuurlijk begeleiden we ook je ouders en indien mogelijk/gewenst je schoolbegeleiders, zodat zij beter begrijpen wat jij nodig hebt.
“HET HEEFT ME ZOVEEL GEBRACHT OM ME HIER VERDER TE ONTWIKKELEN. HET GAAT GOED MET MIJ”.
Een dag bij ons in Vlaardingen
Kom binnen en neem plaats in onze gezellige woonkamer. Hier begroeten onze begeleiders jou en de andere (hoog)begaafde jongeren in de ochtend.
In een ongedwongen, huiselijke sfeer starten we samen de dag. Dat kan door samen te kletsen of een spelletje te doen, maar je kunt ook iets voor je zelf doen. Je bevindt je tussen ontwikkelingsgelijken en dat voelt direct veilig en vertrouwd.
“IK HEB HIER GELEERD DAT IK GOED BEN ZOALS IK BEN.”
Gedurende de dag werk je aan je eigen ontwikkeling. Tijdens de individuele begeleiding met onze psychologen, krijg je inzicht in je eigen functioneren en je sterkere en zwakkere kanten daarin. We werken samen aan je executieve vaardigheden (zoals plannen, organiseren, je aandacht richten) en besteden aandacht aan sociale vaardigheden, angsten en (sombere) gevoelens. Ook gaan we aan de slag met je zelfbeeld. We leren je jezelf beter te begrijpen en geven het gevoel ‘anders te zijn’ een positieve lading.
“ALS JE VASTLOOPT, KRIJG JE HIER WEER GRIP OP JEZELF EN JE OMGEVING.”
De X-factor
“JE WORDT HIER ECHT GEZIEN.”
Wat de begeleiding bij het NCGN uniek maakt is dat wij individuele begeleiding combineren met groepsdynamiek/contact met ontwikkelingsgelijken. Het contact met anderen binnen de groep zorgt voor herkenning en erkenning. Als vanzelf ontstaat er daardoor een veilig en vertrouwd gevoel.
“BIJ HET NCGN HEB IK LEREN SAMENWERKEN MET ANDEREN.”
Ouders
Bij NCGN begeleiden wij (hoog)begaafde kinderen en jongeren bij het vinden van hun eigen weg. Daarnaast adviseren en begeleiden we ook ouders en onderwijsprofessionals en/of school.
In de ontwikkeling van een kind, spelen de ouders een belangrijke rol. Als je kind hoogbegaafd is blijkt de ontwikkeling niet altijd vanzelf of gemakkelijk te gaan. Je hebt misschien al veel gelezen, gehoord en geprobeerd, maar soms loop je vast. Dan is er vaak een andere aanpak nodig en een andere kijk op je kind, de omgeving en jezelf.
In onze adviesgesprekken geven onze begeleiders handvatten en inzicht in wat hoogbegaafdheid betekent voor jouw kind en daarmee ook voor jullie gezin. Voor ouders bieden we oudertrainingen, zoals Mindful Ouderschap en Begeleiding bij de Emotionele Ontwikkeling van je Begaafde Kind (SMPG Model Parent Groups).
‘MIJN ADVIES AAN ANDERE OUDERS IS, VOLG JE GEVOEL. JIJ ALS OUDER KENT JE KIND HET BESTE. GA VAN DE GEBAANDE PADEN AF ALS DAT NODIG IS. WAT VOOR DE EEN WERKT, WERKT NIET VOOR DE ANDER’
Scholen
(Hoog)begaafdheid wordt in het onderwijs niet altijd tijdig gesignaleerd. Bij vroegtijdige signalering kan eerder passend onderwijs geboden kan worden. Dit vermindert de kans op onderpresteren, gedemotiveerd raken en/of uitval van (hoog)begaafde leerlingen.
Wij kijken graag met ouders en school mee naar wat de (hoog)begaafde jongere nodig heeft en hoe dit aangeboden kan worden. We denken mee over aanpassingen in de klas of op school.
Vanuit onze visie op handelingsgericht werken wisselen wij waar mogelijk uit met school en docent/leerkracht. Daarbij houden we in gedachten dat de relatie tussen leraar en leerling grote invloed kan hebben op de leerprestaties en de leerprestaties op hun beurt weer op welbevinden en motivatie. De didactische aanpak van de leerkracht weegt daarin mee.
Desgewenst adviseren wij docenten/leerkrachten bij specifieke onderwijsondersteuningsbehoeften in de dagelijkse lespraktijk. Ook bieden wij psycho-educatie (hoog)begaafdheid binnen de school.
Wij stellen de onderwijs- en opvoedbehoeften van de jongere en de ondersteuningsbehoeften van ouders en school centraal.
0 reacties