Mijn naam is Joke Krist, 39 jaar oud en moeder van 2 kinderen. Ik werk inmiddels 18 jaar in het onderwijs, de meeste tijd hiervan in het VO. Mijn eigen schooltijd was niet altijd makkelijk, dus toen ik mocht kiezen welke opleiding ik ging doen, koos ik voor het onderwijs. Ieder kind verdient het om gezien te worden, met plezier naar school te gaan en onderwijs te krijgen wat past bij het individuele kind. Naast mijn baan als docent ging ik verder met studeren. Ik wou meer weten over de pedagogiek en ook meer leren over hoe onze hersenen werken en waarom kinderen zo vast kunnen lopen in het onderwijssysteem. Ik werd zorgcoördinator en dat gaf mij de mogelijkheid om kinderen op te vangen, een persoonlijk en doelgericht plan te maken, een stukje vertrouwen en motivatie terug te vinden.
Al vrij snel kwam ik erachter dat de hulpvraag vaak veel groter is dan het regulier onderwijs kan bieden. Veelal bleek dat een kind veel beter af is in een andere zetting. Kon het huidige systeem maar anders. Ondanks dat veel kinderen zich redden, vallen er nog veel kinderen uit of stromen af. Tevens kwam ik erachter, dit wist ik van binnen ook wel, dat de kinderen met een hoogbegaafdheidsprofiel nog altijd moeite hebben het hoofd boven water te houden. De kinderen, maar ook volwassenen, lopen nog altijd vast. Er is, ondanks alle goede bedoelingen, nog weinig veranderd de afgelopen 35 jaar. Ik had mij al gespecialiseerd in kinderen met ASS en besloot verder te gaan studeren.
Ik besloot mij ook in het HB profiel te specialiseren. Waarom blijven er opmerkingen bestaan als: ”Hoogbegaafd? Nou dan laten ze dat eerst maar eens zien, de cijfers zijn dramatisch!” Het werd mij al snel duidelijk; iemand die geen IQ130+ (of zelfs UHB 145+) heeft kan ook niet begrijpen hoe dat is en hoe er wordt gedacht. Wat je ziet in de klas is vaak aangepast gedrag, kinderen willen niet anders zijn of vertonen zelfs clownesk gedrag. Sommige kinderen slaan zelfs helemaal naar binnen, of raken gefrustreerd, al begrijpen ze zelf lang niet altijd waarom. Veelal is het voor ouders ook een emotioneel traject, gezien de erfelijkheid. Er vallen ineens puzzelstukjes van vroeger op hun plek, er wordt geluisterd, je gevoel was juist. Soms is een kind niet testbaar en kan het helpen een testrapport opnieuw te bekijken, want het luisteren naar een verhaal en het observeren van een HB’er is het begin van goed onderwijs of baan.
Visie
Ieder mens is uniek en heeft het recht om in zijn of haar kracht te staan. Soms ontstaan er situaties, op het werk, op school of privé, waardoor je deze kracht verliest. Eigenlijk weet je van binnen dat er iets niet klopt, maar dit is niet grijpbaar, je voelt je moe of zelfs machteloos en je accu raakt langzaam leeg. Het overkomt de meest sterke personen omdat deze juist te kracht bezitten om zich aan te passen en steeds weer een andere weg te kiezen. Zo hard leren, maar altijd twijfelen of je opdracht voldoet aan de eisen. Zo aardig en meelevend zijn voor de wereld om je heen, maar toch altijd weer de teleurstelling. Het gevoel dat je anders bent of niet begrepen wordt. Sneller denken, een hekel hebben aan herhaling, frustratie en angst. Allemaal signalen die aangeven dat jij niet in je kracht staat. Indien dit langere tijd duurt kan het zelfs zorgen dat je opgebrand raakt. Dit is het moment waarop ik in beeld kom en help om de kracht en langzamerhand het vertrouwen weer terug te vinden.
Werkwijze
In een kennismakingsgesprek, geheel vrijblijvend, zal ik luisteren naar jouw verhaal. Indien het om kinderen gaat, soms eerst met ouders of samen met het kind, of met het kind alleen. Dit weten ouders vaak het beste en geven dat zelf wel aan. Ik zal dan vragen stellen n.a.v. het verhaal. Mocht er een wederzijdse klik zijn, dan is het mogelijk om een intakegesprek aan te vragen. Het is namelijk van groot belang dat er een goed gevoel ontstaat, een gevoel van begrip, omdat er vaak al vele trajecten zijn geweest en de zoektocht al zo lang duurt. Tijdens dit gesprek zoek ik uit waar de “problematiek” ligt en hoe we stap voor stap een fijnere situatie kunnen creëren. Om een voorbeeld te geven uit het onderwijs: Heeft een kind verbreding nodig, of is het beter af als er wordt versneld? Gaat het kind nog met plezier naar school? Is het sociaal lastig? Durft het kind te laten zien wat het kan en voelt hij/zij zich begrepen? Is er meer duidelijkheid en structuur nodig of valt een kind op bepaalde onderdelen zoals “leren leren” en “automatiseren” uit? Het kan ook zijn dat een kind helemaal niet meer naar school gaat, ook dan bent u van harte welkom. Tevens is dit ook van toepassing op volwassenen, al zal het dan veelal werk gerelateerd zijn.
Leren Leren Methode
Leren kun je leren!
Leersucces is gebaseerd op inzicht in je leervaardigheden. Belangrijke pijlers zijn goed ontwikkelde executieve functies (EF), motivatie en werkhouding. Het één heeft een directe relatie met het ander. Wie weinig motivatie ervaart zal een zwakke werkhouding hebben, wat direct invloed heeft op de leerresultaten en dus weer op de motivatie. De LEREN LEREN Methode zorgt voor grip op leersucces.
Voor alle leerlingen in het PO, VO en MBO.
Voortgezet onderwijs
Voor scholieren van het VO en MBO staan leren, plannen en inzicht in de eigen talenten en mogelijkheden centraal. Gedurende één dag leren zij effectieve studievaardigheidstechnieken met unieke visuele werkvormen en leer- en geheugentechnieken op het gebied van onthouden, geheugen, plannen, tekstbegrip, visualiseren, ordenen en convergerend denken. Hierdoor krijgen zij (weer) succeservaringen door het inzetten van de eigen talenten… dat motiveert!
De training zal veelal op een zaterdag plaatsvinden en een enkele keer op een doordeweekse dag (bijvoorbeeld tijdens een schoolvakantie).
De training gaat door bij minimaal 2 (en maximaal 6) deelnemers.
Tevens is er een mogelijkheid om individuele begeleiding aan te vragen, vraag gerust naar de mogelijkheden.
Beelddenken
Kinderen die een grote voorkeur hebben voor het visuele denken (beelddenken) hebben het vaak moeilijk op school. Het leren gaat moeizaam en er ontstaan specifieke (leer)problemen op het gebied van automatiseren, lezen, spelling en plannen. Vaak geen onwil, maar onmacht. Het visuele leersysteem van deze kinderen sluit niet aan bij de talige manier van lesgeven op school.
Individueel Onderwijskundig Onderzoek Beelddenken (IOOB)
Het op tijd signaleren van de denkvoorkeur van een kind bij leerproblemen is belangrijk. Het menselijk brein is tot rond het tiende levensjaar nog volop bezig om het talige vermogen te ontwikkelen. Met de juiste (visuele) begeleiding en het geven van inzicht in de eigen manier van denken, kan er nog veel veranderen en lukt het vaak wel. In samenspraak met ouders en leerkracht is er de mogelijkheid om kinderen en jongeren in het basis- en voortgezet onderwijs middels een Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOOB) te diagnosticeren, zodat er gerichte begeleiding kan plaatsvinden. De procedure neemt ongeveer tien uur in beslag, waarvan het onderzoek met het kind zelf ongeveer een dagdeel duurt.
Inhoud van het onderzoek
- Het onderzoek start met het Wereldspel, een non-verbaal instrument waarmee de denkvoorkeur wordt vastgesteld.
- Het pedagogisch/didactische onderzoek meet alle leeronderdelen en geeft zicht op de stagnaties bij o.a. lezen, rekenen, tekstbegrip, spelling.
- Het geheugenonderzoek geeft de sterke en zwakke leeringangen aan.
- De oog screening geeft aan of de beide ogen goed samenwerken.
- De leerstijlen test geeft de beste manier van leren aan.
- De non-verbale intelligentie test en het Wereldspel geven een indicatie van het cognitieve niveau.
Het complete onderzoek wordt middels een schriftelijk verslag met advies afgerond.
0 reacties