Een kind écht zien en het mogen begeleiden in zijn ontwikkeling, daar ligt mijn passie. Als een kind vastloopt, bedenk ik het liefst samen met het kind een fijne oplossing. Kinderen zijn creatief en weten zelf meestal heel goed wat ze nodig hebben. Ik bied gespecialiseerde remedial teaching, begeleiding en coaching voor hoogbegaafde kinderen en werk vanuit pedagogische sensitiviteit.
Gespecialiseerde remedial teaching
Een hoogbegaafd kind leert vaak op een andere manier dan de gemiddelde leerling. Waar de meeste kinderen hun kennis stukje voor stukje opbouwen, leert een hoogbegaafd kind vaak top-down. Het heeft eerst een overzicht nodig van het geheel en kan pas daarna met de delen aan de slag. Op school wordt de meeste leerstof stukje voor stukje aangeboden, bijvoorbeeld de spellingregels. Een hoogbegaafd kind kan dan vastlopen omdat het het overzicht mist. Waarom zijn er spellingregels? Welke categorieën zijn er? Pas als dat duidelijk is, kan het kind de lesstof over een bepaalde spellingregel goed verwerken en toepassen.
In mijn begeleiding zoek ik samen met het kind het overzicht, bijvoorbeeld door samen een mindmap te maken. Een heel mooie uitleg van top-down denken vind je op de website van Praktijk de Blik:
0 reacties