Ik ben Ilse en oorspronkelijk ben ik van opleiding leerkracht secundair onderwijs. 15 jaar stond ik in de klas tussen leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs. Zorg voor alle leerlingen heb ik altijd belangrijk gevonden. Zowel voor leerlingen die moeilijkheden hebben als voor leerlingen die er volgens hun aanleg sneller met de leerstof weg zouden moeten zijn, de hoogbegaafde kinderen en bij uitbreiding de cognitief sterk functionerende leerlingen.
Ik kwam met het thema in aanraking door mijn eigen kinderen. Als je als ouder te horen krijgt dat je zevenjarige ongelukkig is in de klas, dan zakt de grond onder je voeten weg. Ik ging op zoek naar antwoorden en kwam bij het thema “Hoogbegaafdheid” terecht. Zo kwam ik ook voor het eerst met het expertisenetwerk rond hoogbegaafdheid, Hoogbloeier, in contact.
Zelf bijleren op vlak van hoogbegaafdheid.
Als leraar triggerde het thema me ook, want wat wist ik nu écht over hoogbegaafdheid? Hoeveel hoogbegaafde leerlingen had ik “gemist” of “te weinig gegeven” door mijn gebrek aan kennis over het onderwerp? Waarom wist ik als leraar niet wat de onderwijsbehoeften van de hoogbegaafde kinderen waren?
Ik besliste om me te gaan verdiepen in het thema. Via Hoogbloeier volgde ik zowel de wetenschappelijk onderbouwde verdiepingsopleiding als de expertopleiding en legde ik examen af. Ondertussen is deze opleiding geëvolueerd naar een modulair systeem met trajecten die op maat kunnen worden samengesteld. De kwaliteit en de het wetenschappelijke karakter is nog steeds zeer hoog aangezien de opleidingen gegeven worden door ECHA specialist en dr. in de psychologie, Sabine Sypré. Ik werd partner van het expertisenetwerk Hoogbloeier en werkte bij Hoogbloeier een tijdje als lesgever voor scholen en als verantwoordelijke onderwijs.
Ik startte in 2019 mijn begeleidingspraktijk voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen, Hoogbegaan in mijn woonkamer. Ondertussen zit ik in mijn gezellige praktijkruimte in onze tuin in Pelt.
Ik begon in september 2019 ook als expert cognitief sterk functioneren in Middenschool Heilig Hart in Bree. Daar was ik actief lid van het kernteam Cognitief Sterk Functionerende leerlingen en gaf ik “Breintraining” en interne coaching aan onderpresterende hoogbegaafde leerlingen. In 2022 werd deze school erkend als één van de drie eerste Talent Points van het ETSN-netwerk door expertisecentrum TALENT van de KU Leuven. Talent Points zijn organisaties of scholen die werk maken van expertisedeling op vlak van hoogbegaafdheid. Tijdens het schooljaar 2022-2023 zette ik mijn werk op de school even aan de kant voor het afronden van de RITHA/ECHA opleiding die ik volgde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Vanaf oktober 2023 ben ik terug halftijds aan het werk binnen het kernteam CSF op Middenschool Heilig Hart. Zij werden door de overheid geselecteerd als één van de zes ankerscholen binnen het ondersteuningsbeleid voor CSF leerlingen.
De ECHA-opleiding was al lang een droom van mij, maar ik schoof ze altijd de lange baan. In de zomer van 2021 dacht ik: “Ik spring.” en ik schreef een motivatiebrief om te mogen starten. In april 2023 studeerde ik af als RITHA/ECHA specialist met een eindproduct gericht op het professionaliseren van directieleden van Vlaamse scholen.
Ik sloot me ondertussen ook aan bij het het ECHA-netwerk.
Zowel de opleiding bij Hoogbloeier als die van de Radboud Universiteit hebben een zeer wetenschappelijke achtergrond en dat vind ik ontzettend belangrijk. Ik blijf me ook professionaliseren, want het juiste beeld met de juiste nuances op gebied van hoogbegaafdheid naar buiten blijven brengen om het beeld bij te schaven, daar is nog heel veel werk aan.
Tussen 2020 en 2023 werkte ik ook aan de KU Leuven binnen een project dat zich richtte op de doelgroep cognitief sterk functionerende leerlingen, waar hoogbegaafde kinderen ook deel van uitmaken. Aangezien dit niet meer te combineren viel met mijn werk op school en mijn praktijk, heb ik daar ontslag genomen. Ook in mijn job daar leerde ik veel bij op gebied van cognitieve begaafdheid en onderzoek.
Wat ik voor jouw hoogbegaafde kind kan betekenen
Ondertussen heb ik jaren ervaring met het begeleiden van hoogbegaafde kinderen zowel in mijn eigen begeleidingspraktijk in Pelt (Noord-Limburg) als op scholen.
De combinatie van doorgedreven kennis op vlak van onderwijsbehoeften en mogelijkheden in gifted education, maakt van mij een partner die mee kan denken met jou en de school van je kind over hoe er gericht kan gewerkt worden aan een betere leeromgeving voor je kind. Dit kan het kind meer in balans brengen en zo komt er meer rust in het gezin én op school.
Mijn netwerk, zowel binnen Hoogbloeier als binnen ECHA geven me ook extra handvaten en mogelijkheden om door te verwijzen naar de juiste personen als het nodig is.
Wie weet tot snel in mijn praktijk of online voor diegene die wat verder wonen!
Ik had de eer om ook al mensen in Nederland, Zweden en Luxemburg bij te staan.
Groetjes,
Ilse
Relevante opleidingen en studiedagen
ECHA specialist in Gifted Education (Specialist Hoogbegaafdheid via de Radboud Universiteit)
RITHA specialist (Radboud International Training On High Ability)
Verdiepings- en expertopleiding bij Hoogbloeier
Interne vormingen als partner van expertisenetwerk Hoogbloeier
Dynamic Assessment of Learning Potential(Professor Tzuriel)
ACT for children (acceptance and commitment Therapy)
Jeugd breincoach
Train de trainer executieve vaardigheden
Positive Discipline educator training
Geagregeerde voor het secundair onderwijs groep 1
Studiedag Veerkracht Universiteit Gent juli 2023
Studiedag ontwikkelen van cognitief Talent in de praktijk (Expertisecentrum TALENT van de KUL Leuven en ankerscholen) oktober 2022.
ECHA congres Den Haag: Empowering every Talent Together. Creative ways to enable personal growth.
ECHA terugkomdag
0 reacties