HB in beeld is gespecialiseerd in hoogbegaafdheid in combinatie met (leer)uitdagingen die in heel veel gevallen gerelateerd zijn aan stress en/of trauma. HB in beeld werkt lichaamsgericht en vanuit de positieve psychologie. Bij stress is het cognitieve brein niet bereikbaar en dus heeft praten niet veel zin. Vanuit het lijf wordt gewerkt aan traumaverwerking en stressverlaging, waarbij er niet over het trauma gesproken hoeft te worden. Vanuit de positieve psychologie leer je om de baas te worden over je brein via o.a. ACT en Polyvagaal theorie. Visuele screening en training behoort ook tot de mogelijkheden. Ook is HB in beeld bevoegd om te werken met reflexintegratie en beheerst verschillende methodieken daarvan. Tenslotte kan HB in beeld ook aan de slag met mindset, executieve functies, omgaan met boosheid, en leren leren, o.a. via ‘Ik leer anders’ voor beelddenkers.
Iedereen krijgt begeleiding op maat, er is dus geen standaard programma. Omdat we problemen blijvend willen oplossen, beginnen we altijd met het zoeken naar de oorzaak van de problemen en dat doe ik door leuke, actieve testjes, zodat ik kan zien hoe het lijf en brein reageert op bewegingen en prikkels. Ik kijk allereerst naar actieve reflexen die het lijf kunnen hinderen, maar ook naar de leervoorkeur, de motorische ontwikkeling, leerrijpheid en oogsamenwerking. Als inzichtelijk is wat er hindert, gebruik ik verschillende methodes en technieken om u(w kind) weer goed te laten functioneren, beter te laten presteren en/of beter in zijn of haar vel te krijgen. Afhankelijk van de hulpvraag bekijk ik dus op welke manier iemand het beste en snelste weer op weg wordt geholpen.
Wat is er nu anders in mijn aanpak? Hoofdzakelijk is dat het aanpakken van de problemen vanaf de oorzaak, dat doen we spelenderwijs en op een actieve, stimulerende, motiverende manier, waardoor oefenen ook echt leuk is. Een voorbeeld: bij leesproblemen wordt nogal eens gezegd dat een kind veel leeskilometers moet maken. Maar… wat als het leesprobleem komt doordat een kind niet gekropen heeft, waardoor de ogen nu niet goed samenwerken? Ik ga dan eerst aan de slag met de reflexen en oogoefeningen die ervoor zorgen dat de links-rechts samenwerking van de hersenen en van de ogen verbeteren. Ik zie kinderen met sprongen in AVI niveau vooruit gaan, zónder ook maar één boek te hebben gelezen tijdens de begeleiding! En datzelfde geldt ook voor andere uitdagingen waar kinderen tegenaan lopen (denk aan dyscalculie, beelddenken, concentratie, boosheid, fijne en grove motoriek, stress, gevoeligheid, AD(H)D, autisme, etc).
Ook begeleid ik (hoogbegaafde) volwassenen die niet lekker in hun vel zitten of last hebben van o.a. stress of trauma. Door middel van coaching en reflexintegratie zorg ik ervoor dat iemand weer de regie terugkrijgt en rust, stabiliteit en zekerheid ervaart in lijf en brein. In geval van trauma hoeft er niet over het trauma gesproken te worden om toch geholpen te kunnen worden. Voor ouders van kinderen met begeleiding is hulp in veel gevallen ook zeer belangrijk; kinderen spiegelen de ouders en uiteindelijk kun je je kind pas echt goed helpen als je ook goed voor jezelf zorgt. Begeleiding vindt dan uiteraard plaats zonder aanwezigheid van kinderen.
Neem voor informatie gerust contact op.
Hartelijke groet,
Marieke van Esch
0 reacties