Wereldkidz Tweesprong is een openbare basisschool met twee locaties: locatie Duivenkamp en locatie Fazantenkamp. Onze school heeft ongeveer 550 leerlingen. We werken in cluster Maarssen nauw samen met Wereldkidz Triangel, WereldKidz Bolenstein, Wereldkidz Bontenest en WereldKidz Palet. De pijlers onder ons onderwijs zijn de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en onze onderwijsarrangementen. Op alle locaties werken we met onderwijsarrangementen:– zeer intensief arrangement– intensief arrangement– basisarrangement– verdiept arrangement in 4 niveaus (plusklassen cluster Maarssen: locatie Duivenkamp en Bolenstein)– toparrangement (locatie Duivenkamp en Bolenstein) Met onze speerpunten en ambities richten wij ons op de talentontwikkeling van kinderen, 21th Century Skills en ouderbetrokkenheid.
WereldKidz Toparrangement
WereldKidz staat voor uitdagend onderwijs voor ieder kind. Oók voor hoogbegaafde kinderen. Voor hen is er het toparrangement. Met het toparrangement krijgen hoogbegaafde kinderen onderwijs passend bij hun onderwijsbehoefte. Onderwijs dat aansluit bij de manier waarop zij denken en leren. Verschillende basisscholen van WereldKidz werken met het voltijds toparrangement vanaf groep 4.
Uitgangspunten toparrangement
Uitgangspunt is dat het onderwijs in het toparrangement toegankelijk is voor kinderen met een hoogbegaafd profiel, zonder (gediagnosticeerde) gedragsstoornis. Bij kinderen met een discrepantie in hun intelligentie opbouw of specifieke ondersteunings- en/of onderwijsbehoefte, wordt zorgvuldig afgewogen of het toparrangement passend is.
Met kinderen met een hoogbegaafd profiel bedoelen we kinderen met een totaal IQ van 130 of hoger. Het IQ moet aantoonbaar zijn middels een IQ-onderzoek (WISC V) dat niet ouder is dan twee jaar, door een erkend bureau dat ervaring heeft met het diagnosticeren van hoogbegaafde kinderen.
Voor het jongere kind is de Rakit een goed alternatief.
WereldKidz financiert het toparrangement vanuit reguliere middelen, waardoor we duidelijke keuzes maken: reguliere ouderbijdrage, geen kleine groepen en geen extra excursies of inzet van vakkrachten. De kinderen in het toparrangement maken deel uit van de leefgemeenschap van de school. Deze kinderen ontmoeten, ontwikkelen en leren samen met de andere kinderen.
Waarom leren de kinderen in het toparrangement?
Kinderen in het toparrangement zijn hoog-intelligent. Het reguliere aanbod biedt onvoldoende mogelijkheden om te leren leren. Hiervoor is binnen ons concept een aanbod passend(er) bij hun onderwijsbehoefte ontwikkeld. Deze kinderen hebben behoefte aan een peergroep om van en met elkaar te leren en maken tegelijkertijd ook onderdeel uit van de leefgemeenschap van de school. De kinderen zijn onderdeel van de school als geheel en er zijn georganiseerde dwarsverbanden met de reguliere groepen, passend bij de context van de school.
Kernelementen van het toparrangement
Het basisprogramma, zoals beschreven in de onderwijsplannen van de school, is één van de kernelementen van het aanbod in het toparrangement. Instructie op de basisstrategieën wordt gegeven. Het basisprogramma wordt compact aangeboden samen met het tweede kernelement: het memoriseren en het automatiseren van leerstrategieën.
Deze twee onderdelen van het toparrangement-programma vragen ongeveer anderhalve tot twee dagen (in tijd per schoolweek). Hiermee komt ruimte voor het derde kernelement: het verdiepte programma.
Het derde kernelement: het verdiepte programma bestaat uit vakken zoals verdiept rekenen, taal, lezen, wereldoriëntatie en hogere denkorde opdrachten (HOD), culturele en kunstzinnige vorming (CKV) en filosoferen en debatteren. De instructie is top-down.
In het toparrangement krijgt leren leren vorm binnen alle drie de kernelementen van het toparrangement: gecompact basisprogramma, een programma voor memoriseren en automatiseren van strategieën en differentiatie.
Bij de Wereldkidz scholen, en dus ook binnen het toparrangement, is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en persoonsontwikkeling. Voor het toparrangement is er passend bij de onderwijsbehoeften aandacht voor mindset en executieve functies.
De leerkrachten zijn specifiek geselecteerd op hun pedagogische vaardigheden en hebben specifieke expertise gericht op hoogbegaafdheid. Locaties
WereldKidz biedt het toparrangement aan op zeven basisscholen:
- WereldKidz Tweesprong (locatie Duivenkamp) in Maarssen
- WereldKidz Kameleon in Doorn
- WereldKidz Montessorischool Zeist, locatie Griffensteyn
- WereldKidz Balans in Veenendaal
- WereldKidz Achtbaan in Veenendaal
- WereldKidz Anne Frankschool in Bunnik
- WereldKidz Merseberch in Maarsbergen
0 reacties