De Prins Florisschool is een fijne, kleurrijke, eigentijdse en ambitieuze school in Zoetermeer. Er zitten bijna 500 leerlingen op onze school waar oog is voor de unieke talenten van ieder kind. Een school waar kinderen alle kansen en mogelijkheden krijgen.
Op de Prins Florisschool gaan we uit van de overeenkomsten tussen mensen. Iedereen is anders en je mag trots zijn op wie je bent. De kinderen voelen zich betrokken en veilig.
Op de Prins Florisschool besteden we in alle groepen veel aandacht aan samen werken en leren. Als kinderen vanaf de basisschool goed leren samenwerken, zullen ze dat in de toekomst ook blijven doen. We betrekken ouders graag bij ons onderwijs. Samen delen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van onze kinderen.
Onderwijsvisie
De visie van de Prins Florisschool is: ‘Wij gaan uit van de gedachte dat ieder kind uniek is. Dit zien we terug in de verschillende karakters van de kinderen, de wijze waarop ze leren en hoe ze omgaan met anderen.’
De missie van de Prins Florisschool is “Stralend samen spelen, leren en groeien”, met betrekking tot cognitief getalenteerde kinderen is dit ook nog: “Met plezier uitblinken”. Ieder kind verdient een zo persoonlijk mogelijke aanpak. Alle kinderen hebben recht op schoolsucces. Wij bieden cognitief getalenteerde kinderen de ruimte om hun persoonlijke mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen, zodat potentie kan worden omgezet in prestaties.
Good Practice
De Prins Florisschool verzorgt een extra aanbod voor de meer- en hoogbegaafde leerling van groep 1 tot en met 8. Dit aanbod valt onder de term ‘Breinwerk’. Leerlingen werken minimaal 1 uur in de week aan een project. De leerlingen worden hierbij ondersteunt door een talentbegeleider (om de week buiten de klas) en door de leerkracht (om de week in de klas). Er zijn momenteel twee klassen waarin het Breinwerk-project geheel binnen de klas wordt gefaciliteerd. Voor de Breinwerk-projecten worden verschillende methoden en middelen gebruikt.
Naast Breinwerk hebben we op school een voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met een specifieke hulpvraag: Denkwijs Onderbouw. Denkwijs is voor leerlingen van groep 1 tot en met 4 van de Unicoz Onderwijsgroep, waar de Prins Florisschool onderdeel van is. Leerlingen werken hier aan hun specifieke onderwijsbehoefte. Ze worden onder meer geholpen met plannen, samenwerken, doorzetten en concentreren. Kinderen werken wekelijks zelfstandig en samen aan opdrachten. Ze leren onderzoeken, reflecteren en evalueren, op hun eigen niveau.
Kritische succesfactoren
De Prins Florisschool heeft meerdere collega’s die de opleiding talentbegeleider hebben volbracht en kennis hebben van de theorie en de praktijk. Zij coachen de overige leerkrachten, zetten het beleid uit en organiseren scholing voor het team. Ze bewaken en borgen de kwaliteit van het onderwijs aan deze leerlingen. Daarnaast delen drie van deze leerkrachten hun expertise op andere scholen binnen de Unicoz Onderwijsgroep door deze scholen te begeleiden bij het vormen van beleid, het begeleiden van de leerkrachten en of leerlingen en door het geven van trainingen.
Meer- en hoogbegaafdenonderwijs
‘Met plezier uitblinken’: onderwijs voor meer- en hoogbegaafden.
Is uw kind een originele en creatieve denker? Opvallend en snel van begrip? Speelt hij of zij graag met oudere kinderen? Mogelijk is uw kind meer- of hoogbegaafd.
Wij bieden meer- en hoogbegaafde kinderen iedere dag uitdagend onderwijs, met onze leerkrachten en ons programma Denkwijs en Breinwerk. Denkwijs is een bovenschools programma van Unicoz voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid die belemmerd (dreigen te) worden in hun ontwikkeling. Breinwerk is een interventieprogramma alleen voor leerlingen van de van de Prins Florisschool
Hoogbegaafde leerlingen hebben andere onderwijsbehoeften die niet altijd aansluiten bij het reguliere aanbod op school. Om ervoor te zorgen dat ook zij hun leerstrategieën optimaal kunnen ontwikkelen, kan een specifieke leeromgeving – met aangepast onderwijs en begeleiding – aangeboden worden.
Onze leerkrachten hebben de kennis op het gebied van cognitief talentvolle leerlingen en de wijze waarop dit tot uiting komt, van hoge prestaties tot onderpresteren. Zij zijn in staat om een onderwijsaanbod en instructiemomenten te creëren die aansluiten bij de specifieke ondersteuningsvraag van cognitief talentvolle leerlingen. Ouders van deze leerlingen worden in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken bij het onderwijsleerproces van hun kind en de aanpassingen die worden gemaakt in hun lesaanbod.
In maart 2018 heeft de Prins Florisschool het certificaat Begaafdheidsprofielschool behaald. Met dit certificaat, uitgereikt door de Vereniging BPS, geeft de school aan ambitie te hebben ten aanzien van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. De school voldoet aan een aantal eisen, ook wel gedragscode genoemd, opgesteld door de Vereniging BPS. Eén van deze eisen is de verplichting om de kwaliteit te waarborgen op het gebied van het onderwijsaanbod aan hoogbegaafde leerlingen.
De Prins Florisschool heeft de leerlingen in beeld en biedt maatwerk. Op het terrein van hoogbegaafdheid beschikt de school over adequate en voldoende expertise. Daardoor is het mogelijk om in te spelen op de onderwijsbehoefte van de leerling met een passend aanbod.
Het team, de leerlingen en ouders worden door dialoog actief betrokken bij het door ontwikkelen van maatwerk ten aan zien van het onderwijsaanbod aan deze doelgroep. Wilt u meer weten over de Vereniging Begaafdheidsprofielschool (BPS)? Neem dan een kijkje op de website van de vereniging www.begaafdheidsprofielscholen.nl.
0 reacties