Waarom een kind niet tot leren komt, of zelfs helemaal uitvalt op school kan verschillende oorzaken hebben. Persoonlijke omstandigheden of kenmerken van een kind, dyslexie, dyscalculie, begaafdheid, gevoeligheid, stress in de klas of andere factoren kunnen ervoor zorgen dat het leren (tijdelijk) niet vanzelf gaat. Een traject van een aantal weken kan er voor zorgen dat een kind weer kan aanhaken op de lesstof in de klas, of kan doorstromen naar een beter passende omgeving.
In beweging komen
Leren aan de Zaan biedt een oplossing voor creatieve, talentvolle en eigenzinnige kinderen (7 tot 11 jaar) die door omstandigheden vastlopen in hun ontwikkeling en al een tijdje thuiszitten. Soms sluit het onderwijs tijdelijk niet aan op wat het kind op dat moment nodig heeft. Samen gaan we opzoek naar wat er nodig is om letterlijk en figuurlijk weer in beweging te komen.
Spelend, beeldend en bewegend leren
Waarom een kind niet tot leren komt, kan verschillende oorzaken hebben. Door de lesstof op een ontspannen en individuele manier spelend, beeldend en bewegend aan te bieden, lukt vaak het wel om de leerstof te automatiseren, de aandacht vast te houden en het plezier in leren aan te wakkeren. Deze aanpak werkt goed voor jonge kinderen.
Project onderwijs
Voor de wat oudere kinderen sluiten we graag aan op de interesses van het kind. Project Based Learning is onderwijs gebaseerd op een projectmatige aanpak. Bij een projectmatige aanpak is een nieuwsgierige, kritische en onderzoekende houding handig. Zo een houding past vaak bij autonome, begaafde en/of creatieve personen.
Persoonlijke groei en weerbaarheid
Tussen de lessen door doen we spelletjes en oefeningen om de ontwikkeling van het zelfbeeld, metacognitie, assertiviteit, weerbaarheid te ontwikkelen en faalangst of sociale angst te reduceren.
Sommige leerlingen staan UIT door te weinig prikkels en anderen door te veel prikkels. Samen gaan we op zoek naar de AAN-knop en kijken we wat er nodig is om het kind weer op de rit en in beweging te krijgen. Waar de talenten van de leerling liggen en uit welke activiteiten hij of zij positieve energie kan halen.
0 reacties