We streven ernaar om in te zetten op de talenten van de leerlingen, op het creëren van succeservaringen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor het geven van feedback en het helpen oriënteren naar de juiste studiekeuze. Tijdens klassenraden gaat hier dan ook heel wat aandacht naartoe.
We willen onze leerlingen tenslotte allemaal zelfstandiger en zelfredzamer maken. Dat kan enkel door hen verantwoordelijkheid te geven en door vertrouwen te hebben in hun kunnen en kennen. Ook het orde- en tuchtbeleid gaat uit van herstelgericht werken en van het vertrouwen dat leerlingen zich kunnen en zullen herpakken.
Cognitief sterk functionerende leerlingen
We hebben aandacht voor cognitief sterk functionerende leerlingen omdat ook leerlingen die sterk presteren – of zouden kunnen presteren – eigen noden en aandachtspunten hebben. Dit proberen we vooral in de gewone klaswerking te integreren. We bieden kwaliteitsvol onderwijs van een zeker niveau aan. Leerkrachten dagen hun leerlingen uit. In de eerste graad organiseren we daarnaast maandelijks een CSF-sessie. Daar leren de CSF-leerlingen die willen deelnemen, via samenwerkings- en redeneerspelen elkaar beter kennen en zetten we in op leren samenwerken. We besteden een deel van deze sessies ook steeds aan een bepaald leren leren-aspect waar CSF-jongeren vaak nog mee worstelen. In de hogere jaren kijken we met jongeren die de extra uitdaging of klasexterne werking nodig hebben, naar meer individuele projecten.
Ervaring van een ouder
“Verschillende kinderen die 1 of meerdere jaren versneld zijn in de lagere school komen daar terecht, dus daar hebben ze ervaring mee. De school staat open voor maatwerk (vb. mijn zoontje is 2 jaar versneld in januari (2de sprong van 6de lj naar middelbaar) kunnen starten in het 1ste jaar Latijn) en zijn nu als school in opleiding bij Talentvol.”
0 reacties