GO! Next Daltonscholen, Hasselt (LIM)

0
(0)

Onze school heeft het traject doorlopen met Project Talent bij Ankerschool Sint Mariaburcht te Leuven
Het doel van project TALENT is het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief begaafde leerlingen te bevorderen door onderwijs en zorg zo goed mogelijk af te stemmen op hun onderwijsbehoeften.

Differentiatie

In de Daltonschool bestaat er een ver doorgedreven vorm van differentiatie. Afhankelijk van hun leeftijd krijgen kinderen dagelijks of wekelijks een takenpakket aangeboden om de nieuwe leerstof in te oefenen. De basisleerstof is voor het merendeel van de kinderen dezelfde. Er wordt echter voortdurend gedifferentieerd qua tempo, hoeveelheid, ondersteunende materialen, oplossingsschema’s, moeilijkheidsgraad, evaluatievormen, mate van zelfstandigheid bij het plannen, …

Om in de Daltonschool tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen, worden ze per vakgebied ingedeeld in drie niveaugroepen. Kinderen worden aan een groep toegewezen naargelang de evaluatie van hun beginsituatie. De indeling van een kind in een niveaugroep is uiteraard niet definitief. Uit latere evaluaties kan blijken dat een kind in een andere niveaugroep thuishoort dan de groep waar hij aanvankelijk in gestart is
.

De groep van de uitgebreide instructie

In deze groep zitten de leerlingen die meer moeite hebben met het opnemen en verwerken van bepaalde leerstofonderdelen. In de eerste plaats wordt er voor deze kinderen een langere instructietijd voorzien. Verder worden de leerlingen tijdens deze instructietijd zo veel mogelijk getraind om hulpmiddelen te leren gebruiken die hen toelaten de leerstof nadien toch zo veel mogelijk zelfstandig in te oefenen

De basisinstructie

De kinderen die in deze groep zitten, halen gemiddelde resultaten of schommelen daar rond. Bijgevolg is deze groep ook altijd het grootst. De kinderen die in deze groep zitten krijgen een standaardaanbod van instructies en oefenmomenten

De groep van de verkorte instructie

In deze groep zitten kinderen die bepaalde leerstofonderdelen zeer snel onder de knie hebben. In sommige gevallen zijn ze zelfs in staat om geheel nieuwe leerstof op zelfstandige basis te verwerken. Deze kinderen krijgen minder instructietijd. Verder worden aan hen ook verrijkingsopdrachten aangeboden.

Talenten in de Daltonschool

Om de visie van het GO! na te streven, besteden we in de Daltonschool besteden erg veel aandacht aan de theorie van de meervoudige intelligentie van psycholoog Howard Gardner. Deze theorie vertrekt van de gedachte dat de menselijke intelligentie veel breder is dan enkel kunnen lezen, schrijven en rekenen. De theorie richt zich op de totale persoonsontwikkeling van elk individu. In het onderwijs moet er met andere woorden ook aandacht besteed worden aan kinderen die bijvoorbeeld erg sociaal vaardig zijn, kinderen met een beeldend of muzikaal talent, kinderen die er op sportief vlak bovenuit schieten, enzovoort.

Verder leggen we als methodeschool het accent niet op toetsen en punten, maar op de leerwinst die door ieder kind wordt behaald.  We streven ernaar om bij elk kind zoveel mogelijk doelstellingen te bereiken.

Om het begrip meervoudige intelligentie concreet en kindvriendelijk te maken, spreken we in de klas van knapjes (talenten). Hieronder even een opsomming van onze knapjes, in vergelijking met de meervoudige intelligenties van Gardner.

Picture smart – Beeldknap
Body smart – Beweegknap
Music smart – Muziekknap
Logic smart – Rekenknap
People smart – Samenknap
Word smart – Taalknap
Nature smart – Wereldknap
Self smart – Zelfknap

Enkele belangrijke wijzigingen die door ons werden toegepast:

  • De intelligentie music smart, die vooral gericht is op muzikale intelligentie, werd bij ons uitgebreid naar de gehele muzische vorming van een kind. De term muzisch knap omvat dus ook beeld, drama en media. Beweging vinden we terug onder de term beweegknap.
  • De intelligentie nature smart  werd uitgebreid naar wereldknap. Wereldknap omvat niet alleen het domein natuur, maar ook mens en maatschappij, techniek, tijd en ruimte.
  • We voegden zelf nog twee extra knapjes toe: Fransknap en beleefknap. Dit laatste knapje slaat op de levensbeschouwelijke vakken (Rooms-Katholieke Godsdienst, Niet-Confessionele Zedenleer, Islamitische Godsdienst, …).
  • Om aan te sluiten bij de daltonvisie, mogen we ook onze drie belangrijke pijlers natuurlijk niet uit het oog verliezen. De pijler zelfstandigheid wordt reeds aangehaald met de term zelfknap. De pijler samenwerken wordt gerepresenteerd door samenknap. De derde pijler, verantwoordelijkheid, had echter nog geen plaatsje binnen deze meervoudige intelligenties. Daarom bedachten we samen met het team de extra term toonknap.
  • Alle knapjes kregen ook een pictogram toegewezen. Op die manier zijn ze zeer duidelijk herkenbaar voor de kinderen.

In de klas wordt er heel vaak gesproken in termen van knapjes. Ondertussen zijn de kinderen hier ook gewoon aan geraakt. Op die manier leren kinderen hun sterke kanten kennen en benutten (matchen), maar hebben ze ook meer aandacht voor hun minder sterke kanten en proberen ze hier aan te werken (stretchen). Kinderen worden zich bewuster van zichzelf. Verder maken ze ook kennis met de talenten van andere kinderen. Ze ondervinden continu dat iedereen anders is. Ze leren zelfs elkaars talenten te benutten om hun eigen werkpunten bij te schaven.

Contactgegevens

Vrijwilligersplein 3

3500

Hasselt

België

011850535

Heb jij al ervaring met deze school?

Registreer of log in en deel je mening en ervaringen door op het aantal sterren te klikken en een reactie achter te laten.

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

0 reacties

Een reactie versturen

Wil je helpen om het bestand van Hulp bij Hoogbegaafdheid uit te breiden?
Klik hieronder op de knop om zelf iets toe te voegen.