Wie je ook bent, waar je voor staat of in gelooft; jij mag je laten zien op de Burgerschool! Iedereen wordt gewaardeerd om wie hij of zij is. We zien talent in iedereen en stimuleren jou om je te ontwikkelen tot wie je wilt zijn. Onze leerkrachten zijn een kei in het zien van talent en wij spreken hierin dezelfde taal. Door talentgesprekken te voeren, door de focus te leggen op waar jij goed in bent en blij van wordt stimuleren we de ontwikkeling van deze talenten. Dit kan van alles zijn; ben jij een doorzetter, heb je veel creatieve ideeën of ben jij goed in het opspeuren van foutjes? Iedereen heeft talent en jij laat dit zien op jouw manier.
Visie op HB stichting ROOBOL
Stichting Roobol zet zich in voor inclusief passend onderwijs voor alle kinderen. Het is onze missie om het beste uit alle leerlingen te halen. Deze missie wordt gerealiseerd middels het strategisch beleid, welke ook te vinden is op de website van stichting Roobol.
In eerste instantie is het onze missie om voor iedere leerling een goed passend onderwijsaanbod te realiseren binnen het reguliere onderwijs, zodat leerlingen binnen hun eigen omgeving naar school kunnen. Wanneer echter blijkt dat dit aanbod ontoereikend is en de school na verschillende interventies niet in staat is gebleken het beste uit deze leerling te halen kan het voltijd hoogbegaafdheidsonderwijs (VHB) een oplossing zijn. Daarom zijn er binnen onze stichting twee scholen die een specifiek aanbod en expertise hebben voor hoogbegaafde kinderen, namelijk It Skriuwboerd in Surhuisterveen en de Burgerschool in Dokkum. Daar waar het kan, leren deze leerlingen samen met de leerlingen in het reguliere onderwijs en daar waar het nodig is, leren ze apart in hun eigen VHB groep. We werken met het VHB vanaf groep 3, onder de voorwaarde dat de leerling voldoende zelfstandig is en kan lezen (E3 behaald). Uitgangspunt hierbij is dat de leerlingen het onderwijs volgen op school. Het onderwijs in onze scholen moet uiteindelijk leiden tot:
- Kinderen die vertrouwen hebben in zichzelf, doorzetten en lef tonen.
- Veerkrachtige kinderen die zelf keuzes durven maken en de moed tonen om hiervoor uit te komen.
- Kinderen die respect hebben voor zichzelf, voor de mensen om hen heen en voor de wereld.
- Kinderen die waardevolle kennis tot zich hebben genomen en hier kritisch naar kunnen kijken. Hierbij gaat het zowel om kennis t.a.v. de kerndoelen alsook om kennis t.a.v. eigen interesses van het kind.
- Kinderen die beschikken over onderzoekende vaardigheden en creatief, kritisch, reflectief en analytisch kunnen denken.
- Kinderen die boven zichzelf uitstijgen.
Om onze missie te kunnen realiseren en hoogbegaafdheid bij deze kinderen te vergroten werken we vanuit de volgende uitgangspunten:
- Stimuleren van het zijnsluik: persoonlijke ontwikkeling in balans.
- Stimuleren van het denkluik: stimuleren van creatief, kritisch en analytisch denken.
- Optimale interactie met de sociale omgeving.
- Professioneel samenwerkend VHB team.
Professioneel samenwerkend HB team
Leerlingen hebben de behoefte om gezien, gehoord en begrepen te worden. Dan voelen ze zich serieus genomen en groeit de intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. Om dit te realiseren werken we in het VHB team met specialistische leerkrachten die geschoold zijn of scholing volgen rondom het thema hoogbegaafdheid. Daarnaast beschikt het VHB-team over een locatieleider en intern begeleider, beide zeer ervaren en gespecialiseerd in hoogbegaafdheid. Zij zijn werkzaam op beide locaties.
0 reacties