Voor wie?
De Buitenklas is voor fulltime of parttime thuiszitters van de basis- en de middelbare school. Buitenkinderen die niet bang zijn voor een buitje of vies zijn van modder aan hun schoenen. De precieze leeftijd, groepsgrootte en prijsstelling verschilt per locatie. De groepjes zijn altijd klein (max. vier kinderen) omdat we veel overprikkelde kinderen een fijne plek willen geven waar ze zichzelf weer kunnen zijn. Hoewel veel hoogbegaafde kinderen hun weg weten te vinden naar de Buitenklas, is ieder kind welkom bij ons. Ieder kind is op zijn eigen manier begaafd. We werken in de Buitenklas liever met praktische vaardigheden. Die bepalen immers hoe je je IQ inzet.
Wat doe je allemaal in De Buitenklas?
Wekelijks kun je een of meer ochtenden naar de Buitenklas en ga je daar vooral heen om te ontspannen en leuke dingen te doen met en voor de dieren. Lekker bijtanken, bewegen en buiten zijn. Je leert veel van en over dieren en de natuur.
Je verzorgt de dieren en hun leefomgeving, we doen natuurlijk ANDERS LEREN-parcoursjes met de paarden (of andere dieren), werken in de tuin, koken en bakken, maken creatieve dingen, vieren wat er te vieren valt en doen aan sport en spel. Je leert vooral in beweging. En je ontdekt veel dingen over jezelf waar je trots op zult zijn. Zodat jij ook kunt zeggen ‘Ik kan het!’
Hoe doen we dat?
Bij alle activiteiten staat voor mens en dier de intrinsieke motivatie voorop. Je moet zelf willen. Dan kun je alles! De ochtend verloopt volgens een vaste structuur en bij alles wat we doen, zetten we onze executieve functies in. Om dat begrijpelijk en bruikbaar te maken voor kinderen hebben we de executieve functies vertaald naar paardenkrachten. Iedere deelnemer heeft een eigen kudde paardenkrachten die al sterk is of getraind mag worden. Je wordt daarbij begeleid door een gecertificeerd paardencoach die de bijscholing ANDERS LEREN MET PAARDEN inclusief onze verdiepingen Executieve functies en Buitenklas heeft gevolgd. Bij ons word je door zowel zorg- als onderwijsspecialisten begeleid. Bij voorkeur in samenwerking met je ouders, school en andere professionals. We sluiten zoveel mogelijk aan bij jouw leerstijl. desondanks onvoldoende hangen? Vind je plannen lastig en hik je tegen deadlines aan? Heb je last van faalangst of blokkades bij toetsen?
Ontdek met de paarden je eigen leerstijl en hoe je jouw leerstijl toe kunt passen bij de verschillende vakken die je hebt. We kijken naar jouw mindset, jouw meervoudige intelligenties en maken een sterkte/zwakte analyse van je executieve functies. Hieruit rolt een aanvalsplan per vak zodat je efficiënter en leuker kunt leren. Je bent minder tijd kwijt en je resultaten verbeteren. En het belangrijkste: je komt lekkerder in je vel te zitten en je schooltijd wordt stukken leuker!
DE METHODE
ANDERS LEREN MET PAARDEN is een combinatie van cognitieve coaching (het opnemen van de lesstof) en sociaal-emotionele coaching. Tijdens de uitgebreide intake en de training besteden we ook veel aandacht aan leerstijlen.
Verloop sessies
Elke sessie start met een korte, visuele topdown uitleg. Soms aan tafel en soms direct in beweging. Net wat de concentratie toelaat. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de rijbak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de spelling- en rekenregels gevisualiseerd worden en het kind er een beeld bij heeft.
Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met braingymoefeningen om de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof in beweging en gevisualiseerd aangeboden, zowel op als naast het paard.
Thuis
Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet op de reguliere manier leren. ANDERS LEREN MET PAARDEN is geen bijles waar u uw kind een uurtje in de week naar toe brengt. Regelmatig thuis oefenen met uw kind is belangrijk en een absolute voorwaarde om het traject te laten slagen. Uw kind krijgt van ons speciale spelletjes en oefeningen mee zodat jullie spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.
School
De leerkracht weet als geen ander hoe het kind vijf dagen in de week op school in zijn/haar vel zit en van welke hiaten er sprake is. Daarom vragen we u om voorafgaand aan het traject de ANDERS LEREN vragenlijst voor school door de leerkracht te laten vullen en school bij het traject te betrekken.
0 reacties