Basisschool Kronenburgh wil leerlingen samen met hun ouders voorbereiden op een functioneren binnen een moderne internationale ondernemende samenleving. Dit vraagt dat elke leerling leert leven, leert leren en leert denken en met een positief zelfbeeld goed is voorbereid op de middelbare school en een functioneren in de internationale samenleving.
Basisschool Kronenburgh wil ook leerlingen met specifieke leervragen binnen het spectrum van meer- en hoogbegaafdheid begeleiden in hun leerproces.
Mission statement
“Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur” – Plutarchus (circa 46 – circa 120)
Visie
Vanuit onze drijfveren vinden wij het belangrijk om onderwijs te realiseren waar:
- Vlammetjes bij kinderen ontstoken worden
- Kinderen passend onderwijs ontvangen
- Kinderen zich veilig voelen
- Kinderen vallen en weer leren op te staan
- Kinderen met zichzelf en hun omgeving in verbinding staan
- Wij aansluiten bij de zijnskenmerken van gifted leerlingen
- Wij zelf ook een lerende attitude hebben
- Kinderen en leerkrachten met respect voor elkaar samenwerken
- Iedereen bij elkaar betrokken is
- Wij ons aanpassen waar dat nodig is
- Kinderen leren onderzoeken en vanuit een nieuwsgierige grondhouding leren
- Het proces van leren net zo belangrijk is als het resultaat
- Kinderen en leerkrachten met passie werken
- Kinderen en leerkrachten autonomie hebben, hun eigenheid er mag zijn
- Het leren wordt verbonden met wat er buiten in het leven gebeurt
- Vanuit ontwikkeling wordt gedacht en gewerkt
- Kinderen talenten ontdekken en vanuit deze talenten en die van de leerkrachten wordt gewerkt
- Wij zoeken naar wat kinderen nodig hebben
- Kinderen leren het zelf te doen
- Wordt gedifferentieerd waar dat nodig is
- Kinderen eigenaar worden van hun leerproces door een interne locus of control. Zij voelen zich zelf verantwoordelijk voor hun succes (of falen) in de pogingen die zij doen om een doel te behalen
- Kinderen samen in een groep leren
Identiteit
Het onderwijs van Basisschool Kronenburgh past onder de noemer van algemeen bijzonder onderwijs.
We handelen naar de West-Europese normen en waarden en in de riten en tradities stellen we ons neutraal op. Dat betekent dat wij de leerlingen laten zien welke geestelijke stromingen er zijn, voeden wij op over burgerschap en leiden wij de leerlingen toe naar een wereld van diversiteit en inclusiviteit.
Hoogbegaafdheid
Een hoge score bij een IQ test is geen garantie voor goede schoolprestaties. Veel andere factoren zoals persoonlijkheidsfactoren en omgevingsfactoren o.a. het schoolsysteem hebben invloed op de schoolresultaten van meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Binnen een standaard leerprogramma kan een meer- en hoogbegaafde leerling zijn uitdaging verliezen en afhaken. Wanneer een meer- en hoogbegaafde leerlingen niet goed in zijn vel zit, zich niet begrepen weet of onvoldoende begeleid worden, kunnen ze de motivatie verliezen, vastlopen en of onderpresteren.
Hoogbegaafde leerlingen ondervinden bij hun sociale contacten vaak meer moeite dan andere kinderen, als gevolg van andere interesses, andere manieren van denken, een andere manier van leren, een ander soort humor.
Basisschool Kronenburgh biedt een natuurlijke leeromgeving, waar de meer- hoogbegaafde leerling:
- zich kan optrekken met ontwikkelingsgelijke leeftijdsgenootjes (peers);
- wordt uitgedaagd met verdiepende en verbredende leerstof met gespecialiseerde begeleiding; en
- tot zichzelf komt, het plezier in leren weer terugvindt, weer tot presteren komt en een actieve leerstrategie ontwikkelt die ook nodig is op het voortgezet onderwijs.
De docenten specialiseren zich in het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Een IQ van 120 of hoger is noodzakelijk om als leerling toegang te krijgen tot dit programma.
Het onderwijs bij onze International Learners is op een hoger niveau en spreekt zo ook meer- en hoogbegaafde leerlingen aan. Daarnaast biedt Basisschool Kronenburgh onderwijs aan voor meer-en hoogbegaafde leerlingen in verkleinde groepen.
Voor deelname aan de verkleinde Gifted groepen bestaat een ‘vrijwillige extra ouderbijdrage verkleinde groepen’ die wij gebruiken om de kosten van extra docenten te dekken.
Indien het voor u niet mogelijk is om deze vrijwillige ouderbijdrage te voldoen, willen wij gezamenlijk met u onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om externe fondsen aan te spreken opdat wij toch tot een financiële dekking kunnen komen. U bent niet verplicht op deze uitnodiging in te gaan / om hieraan mee te werken.
Bij een orthopedagogische onderbouwing, een geschikt IQ rapport en indien er plaats is, is plaatsing in de verkleinde groepen mogelijk ook wanneer u de vrijwillige ouderbijdrage niet kunt of wilt voldoen.
Verdiepingsjaar / groep 9
Voor sommige kinderen is de overstap naar het voortgezet onderwijs sociaal en emotioneel een te grote stap. Dan is kiezen voor een verdiepingsjaar een optie. Voor meer informatie over deze optie kunt u contact opnemen met de directie.
International Learners
Vanuit de internationale oriëntatie van Basisschool Kronenburgh willen wij onze leerlingen voorbereiden op een functioneren binnen de moderne internationale ondernemende samenleving.
Het onderwijs is Nederlandstalig. Het onderwijs is op een hoger niveau en spreekt zo ook meer – en hoogbegaafde leerlingen aan.
Er wordt gebruik gemaakt van onder andere het International Primary Curriculum (IPC, curriculum van de internationale ‘Shell’ scholen).
Ouders kiezen voor dit programma om hun zoon of dochter om in de toekomst te functioneren als wereldburger / internationaal werkzaam te zijn. Dus verder kijken dan ‘postzegel’ Nederland.
Binnen de International Learners wordt gewerkt met ‘normale’ groepsgroottes van plusminus 25 à 30 kinderen. De docenten hebben bij voorkeur een internationale doceerervaring of zijn zij-instromers vanuit het bedrijfsleven.
0 reacties