Plusklas Coderminds, Den Haag (ZH)

Plusklas Coderminds, Den Haag (ZH)

0
(0)

Programmeren & Robotica

Methode

Het unieke van deze kleine plusklassen zijn de combinatie van het zelfsturende karakter, de doelgroep en het onderwerp (programmeren en robotica). Er zijn weliswaar stapsgewijze lessen in programmeren te volgen zoals tijdens de vakantie-kampen van Coderminds of tijdens de wekelijkse na-schoolse lessen, maar deze plusklassen zijn voor (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen die behoefte hebben aan meer diepgang en om autonoom en met gelijkgestemden aan de slag te gaan.

  • de omgeving is afgestemd op de kenmerken van deze kinderen (zelfsturend, autonoom, zorgzaamheid, hoge moraal, snel, intens voelen/ beleven/ denken, hoog-sensitiviteit, enz.)
  • er is ruimte voor het ontwikkelen van de kwaliteit van het anders denkend /voelend vermogen: zoals diepgaand denken, top-down leren, lateraal denken, complex denken, creatief denken, zelfsturend leren, hoge autonomie, beeldend denken, enz.

Jong en oud gaat door elkaar. Samen leren we van elkaar. Sommige jongeren weten meer dan de ouderen en vaak genoeg meer dan de docent. Wat de groep bindt is de passie voor programmeren en robotica en dezelfde manier van leren en de wereld ervaren.

Het programmeren gebeurt op basis van het idee van ‘zelfsturend leren’ en stimuleert leerlingen in hun zelfstandigheid en onderzoekend vermogen, onder begeleiding van een bevlogen coach (een coachende docent), die kijkt waar bij elk kind de behoeften liggen. De coach staat onder begeleiding van onze psycholoog Chris en heeft een kort lijntje met haar.

Programma

Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak goed voor langere tijd in hyperconcentratie en in flow werken en dat respecteren we. Wij vinden tegelijkertijd beweging en gezondheid ook belangrijk en daarom is de plusklas in principe (rekening houdend met de flow), gebaseerd op blokken van ca. 45 min met tussendoor 15 min tijd om even te bewegen, te dansen, te spelen.

Alles doen we met flexibiliteit, met ruimte voor de eigen autonomie en kijkend naar de behoeften van iedere leerling. Plezier in het leren en een prettige omgeving staan bij ons voorop, want dat is de voedingsbodem voor ontwikkeling!

Ons programma ziet er als volgt ongeveer uit:

• 09:30-10:00 Inloop; de kinderen gaan zelf aan de slag met hun projecten
• 10:00-10:45 Groepsstart; interessante informatie, feiten & discussie
• 10:45-11:00 Bewegen / fruit
• 11:00-11:45 Werken aan jouw project; kiezen wat jij vandaag wil leren en doen
• 11:45-12:45 Lunch & buitenspelen
• 12:45-13:30 Werken aan het project; kiezen wat jij vandaag wil leren en doen
• 13.30-13.45 Bewegen/ drankje
• 13:45-14:30 Project voor vandaag afronden & evaluatie op jouw dag
• 14:30-14:45 Ophalen

Voor wie?

  • Kinderen die van programmeren houden
  • Kinderen die al kunnen programmeren en zich willen zich verdiepen
  • Kinderen die (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
  • Kinderen die houden van zelfsturend leren
  • Kinderen die zich voor langere tijd willen en kunnen concentreren
  • Kinderen die naar school gaan, parttime gaan of niet naar school gaan
  • Leeftijd ca. 9-14 jaar

Locatie

  • Amsterdam Oost (Oosterpark)
  • Amstelveen
  • Den Haag

Prijzen

Elke week kost 60 euro. Inschrijvingen worden per periode geaccepteerd. Als u zich voor 2 periodes tegelijk inschrijft, krijgt u een korting. Bijvoorbeeld:

  • € 359 voor 1 periode, van de zomer tot de herfstvakantie (voor 6 weken).
  • € 765 voor 2 periodes, van de zomer tot de kerstvakantie (voor 15 weken), met 15% korting.

De voordelen voor kinderen

  • jezelf kunnen zijn & gezien worden
  • jezelf op een passend uitdagend niveau kunnen ontwikkelen
  • gelijkgestemden met dezelfde passie; vriendschap, verbinding, geluk en welzijn
  • je kunnen spiegelen aan gelijken in je cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling zorgt voor een realistisch en positief zelfbeeld
  • het gevoel dat er een plek op deze wereld voor jou is, om je talenten verder te kunnen ontwikkelen
  • ruimte voor je hoge mate van autonomie: eigen vragen mogen stellen, eigen leerdoelen mogen opstellen, eigen afwegingen mogen maken, eigen projecten, eigen oordelen vellen, eigen keuzes maken, (zelf)onderzoek enzovoorts.
  • eindelijk de uitdagingen waar je naar hunkert
  • begeleid door een leuke jongvolwassene die jou ziet
  • leren met plezier en bezig zijn met je passie
  • dit alles draagt bij aan je zelfvertrouwen en het gevoel welkom te zijn in deze wereld

De leerlingen ontwikkelen:

  • Hun executieve vaardigheden:
    • Reactie-inhibitie; Na denken voor je iets doet.
    • Werkgeheugen; Informatie in het geheugen vasthouden tijdens de uitvoering van complexe taken.
    • Concentratie vermogen
    • Taakinitiatie; Met projecten te beginnen
    • Plannen, ontwerpen en vooruit denken; Een plan bedenken om een doel te bereiken.
    • Prioriteren; Beslissingen nemen over wat belangrijk is.
    • Organisatie; dingen volgens een bepaald systeem arrangeren / ordenen.
    • Timemanagement; in schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen.
    • Doelgericht doorzettingsvermogen; een doel formuleren en realiseren.
    • Flexibiliteit; aanpassing aan veranderende omstandigheden.
    • Metacognitie; een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien om een probleem aan te pakken; zelfmonitoring en zelfevaluatie.
  • Met tegenslagen omgaan & geduld; je moet echt de tijd en energie nemen om problemen in je code op te lossen
  • Oog voor detail; soms maakt een punt het verschil of je code werkt
  • Intrinsieke motivatie (versterken)
  • Ontwikkeling van praktisch denkvermogen
  • Oplossingsvermogen & implementatie van oplossingen
  • Hypothesen maken en testen
  • Kritisch denken om (codeer)problemen op te kunnen lossen
  • Ontwikkeling van hun analytisch denkvermogen
  • Concreet vorm geven aan hun excitabilities en intensiteit in projecten
  • Uiting geven aan hun hogere denkvermogens
  • en contact hier in maken met gelijkgestemden
  • Creatief en innovatief zijn
  • Experimenteren en fouten durven maken
  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid (ze bouwen aan hun eigen project)
  • Nieuwsgierigheid om te leren & nieuwe dingen te onderzoeken
  • Communiceren en evalueren van hun uitdagingen, behoeften en successen
  • Sociale vaardigheden dankzij de gelijkgestemden (die rechtvaardigheid bijvoorbeeld ook belangrijk vinden)
  • Taal (Engels, Nederlands, verhaal opbouw, grammatica, structuur)
  • Wiskunde (coderen is ook wiskunde)
  • Belang van betekenisvolle context & toepassen van deze ‘vakken’
  • Vriendschappen waar ze zich aan kunnen spiegelen, mee kunnen lachen en door laten inspireren
  • Een positieve levenshouding door de succeservaringen op verschillende vlakken
  • Lekkerder in hun vel zitten (blijer, rustiger, beter slapen, eten)
  • Zelfvertrouwen; ‘ik doe er toe, ik kan iets bijdragen en ik ben ok zoals ik ben’

Contactgegevens

Koninginnegracht 7

2514AA

Den Haag

Nederland

Heb jij al ervaring met deze dagbesteding?

Registreer of log in en deel je mening en ervaringen door op het aantal sterren te klikken en een reactie achter te laten.

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

0 reacties

Een reactie versturen

Wil je helpen om het bestand van Hulp bij Hoogbegaafdheid uit te breiden?
Klik hieronder op de knop om zelf iets toe te voegen.