Plusgroepwerking, ondersteuning en advies
Waar hoogbegaafde kinderen helemaal zichzelf mogen zijn! – en ouders ook!
We brengen hoogbegaafde kinderen samen met de bedoeling zich te ontwikkelen op cognitief, sociaal, emotioneel en creatief vlak. In dit proces fungeren wij als coach, niet als leermeester.
Plusgroep Project
De kinderen (Lagere school) kiezen een individueel thema die hen boeit en formuleren een onderzoeksvraag en hypothese, hiermee gaan ze projectmatig aan de slag en creëren een portfolio en eindproduct.
Over de activiteit
De kinderen maken in het begin van het traject kennis met een aantal thema’s: het lichaam, de oudheid, de onderwaterwereld,… Hieruit kiezen ze individueel een thema die hen boeit en formuleren ze een onderzoeksvraag en hypothese, hiermee gaan ze projectmatig aan de slag en creëren een portfolio en eindproduct. Doorheen het hele traject worden de kinderen begeleid in hun onderzoek en de uitwerking. We leren van en aan elkaar, we leren nieuwe feiten kennen en oefenen op nieuwe vaardigheden. We ontdekken nieuwe materialen en boeiende verhalen van mensen die het écht weten. Het project die ze uitwerken is voldoende uitdagend zodat ze ook kunnen oefenen op doorzetten, angst overwinnen, samenwerken, de juiste woorden vinden,… En dit alles wordt op het einde van het schooljaar voorgesteld op een heuse Vernisage.
Hoe is de plusgroep opgebouwd
Onze Mix Kids Plusgroep loopt een heel schooljaar en wordt opgedeeld in drie trimesters, met elk een eigen doel. Voor de herfstvakantie gaan de kinderen nog gewoon naar school. We nemen deze tijd om een gesprek met ouders en met school in te plannen en een individueel plan van aanpak op te maken. Deze tijd kan ook gebruikt worden om school bij te staan in het zoeken naar gepaste verrijkingsmaterialen of advies rond compacten, verrijken en versnellen. Het komende schooljaar hebben we 2 trajecten waar u kunt uit kiezen. En dit in Ingelmunster op donderdag of in Oostende op dinsdag.
-
Plusgroep Traject
-
Plugroep Project
In de eerste plaats willen we een plaats bieden waar je kind zich veilig en begrepen voelt en waar hij ontwikkelingsgelijken kan ontmoeten. Veiligheid en rust zijn hierin belangrijke voorwaarden. Tijdens begeleide momenten leren de kinderen elkaar kennen en oefenen ze hun sociale vaardigheden en weerbaarheid. Door middel van opdrachten, gezelschapsspelen, projecten en vraagstukken worden de kinderen uitgedaagd om door te zetten, oplossingsgericht te denken en samen te werken. Tijdens deze opdrachten gaan we ook sterk inzetten op het ontwikkelen van vaardigheden, zoals: plannen, concentratie, zelfbeheersing, flexibiliteit, communicatie, zelfredzaamheid,… Naast spelen en uitdagen staat psycho-educatie heel centraal in onze algemene werking. Met name het leren over zichzelf en het omgaan met hoogbegaafdheid, in thema’s als: hooggevoeligheid, emoties, anders zijn, faalangst, perfectionisme,…
We hebben twee verschillende trajecten, met telkens de focus op het proces die het kind doormaakt. Wat leert het kind, hoe gaat het om met weerstand en uitdaging, hoe wordt er samengewerkt en komen ze tot oplossingen? De inhoudelijke focus is uiteraard verschillend.
Zo hebben we een Plusgroep Traject, waar de focus vooral ligt op het oefenen van vaardigheden op een speelse, uitdagende en leerrijke manier. In ons Plusgroep Project vertrekken we vanuit een onderzoeksvraag, maken we een hypothese en voeren we een onderzoek uit. Waarna we zelf aan de slag gaan en een project uitwerken en voorstellen. Dit krijgt de vorm van een eigen actieplan voor een zelfgekozen goed doel.
0 reacties